Betraktelser

Direktlänk till inlägg 20 juni 2008

Fyran är ett hot mot de mänskliga rättigheterna

Av Lena M - 20 juni 2008 00:21

Det borde lagstiftas. TV4 borde inte få sända sport. Med fotbolls-EM har de gått för långt. Att det gick att sjunka lägre än deras ordinarie sportsändningar trodde man inte var fysiskt möjligt, men de har verkligen ansträngt sig för att förstöra ett stort mästerskap.


Om vi bortser från reportrars, programledares, kommentatorers och experters insatser (de flesta är ändå rätt okej och två (Backe och Fjällström) är bra) så har man i allt annat nått rock botten. Man har sänt från kl 17 eller 17.30 till midnatt under gruppspelet - sju timmars fotbollssändning. Jag, som gillar fotboll i allmänhet och EM/VM i synnerhet, dreglar vid blotta tanken. Försnack, spekulationer, experter som analyserar, reportage om olika spelare och från olika länder, intervjuer, historik, tabeller och sedan mellansnack och slutligen eftersnack med repriser, analyser, sammandrag av matcherna, mera experter, mera reportage, kanske något underhållande halvfånigt inslag. Fotboll, fotboll, fotboll på längden, bredden och tvären i tre härliga försommarveckor - jag tuggar nästan fradga bara jag tänker på det!


Men så har det inte blivit. Av sju timmars sändningstid har tre ägnats åt fotbollsmatcherna och av de kvarvarande 3-4 timmarna har inte många minuter använts till något av allt det jag vill ha. Lejonparten av tiden har ägnats åt reklam. Från studion har stor del av de fattiga minuter man haft till sitt förfogande ägnats åt frasen "Vi kommer snart tillbaka" samt åt att berätta vad man ska säga nästa gång man kommer i sändning. Råkar man gå på toaletten, byta kanal en minut för länge, gå ut i köket och hämta en persika eller breda sig en knäckemacka med rädisor - ja, då har man missat den där enda meningen som någon ditfraktad fotbollskunning människa fick säga innan han blev avbruten med ett "men nu ska vi ta en kort paus".


Man borde väl kunna anmäla dem för falsk vittnesbörd för alla dessa "alldeles strax" och "kort paus"? Reklampauserna under EM-sändningarna kan inte kallas korta om man inte med kort tänker på Mertezacker och Jan Koller. Pauserna har varit längre än alla landslags alla längsta spelare tillsammans och pågått i tidevarv där generationer har hunnit födas, växa upp och dö ut. I lördags såg jag en hel långfilm på ettan i EM-pauserna.


Vad vi måste kräva är en statlig kanal för sportsändningar. Sport, kultur, utbildning och nyheter - det är en mänsklig rättighet att få tillgång till detta via televisionen. Ett välordnat land som Sverige kan inte tillåta att sådant ansvar hamnar i knät på TV4. Det måste finns en statlig kanal för detta. Dygnet runt, året om, alla dagar ska direktsänd sport visas när sådan finns att visa. Ingen detalj får lämnas till slumpen när det gäller EM, VM, OS och världscuper.


Som det är nu finns bara en enda förmildrande omständighet vad gäller EM-sändningarna och det är själva fotbollsmatcherna. Vilket inte är en självklarhet utan mer känns som Guds försyn. I händerna på fyran kan sändningen lika gärna brytas efter 89 minuter. Som man gör i alla friidrottssändningar. "Vi hinner tyvärr inte se 1500 metersloppet eftersom det är dags för Nyheterna men ni får veta resultatet i Sporten senare i kväll" säger man och sänder sedan reklam i åtta minuter! När ett 1500 meterslopp inte ens tar fyra minuter. Så varför sända varenda passning i en fotbollsmatch? Helt ärligt är det ju en hel del utfyllnadspass mellan backar och meningslösa tjonganden från backlinjen mot motståndarnas straffområde. Om det i ett tiotusenmeterslopp (eller föralldel ett på 3000 meter också) räcker att visa de två första varven och de fyra sista så skulle väl en fotbollsmatch kunna kortas till åtminstone 70 minuter. Vi kan inte vara säkra på att vi är skyddade mot sådana övergrepp!


Det finns bara en lösning. Förbjud kommersiella kanaler att sända sport. Inrätta en statlig sportkanal.


Kräv sporten tillbaka till folket! EM tillbaka till fotbollsnördarna! Och det är bråttom. Det är bara femtio dagar till OS.

 
 
Ingen bild

Grodan

6 juli 2008 10:22

Spot on! Du läser mina tankar...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards