Betraktelser

Alla inlägg under juni 2008

Av Lena M - 13 juni 2008 22:38

På torget säljs jordgubbar och bigarråer. Biggisarna kostar 10,90 kr per hekto läser jag på skylten.

- Jag skulle vilja ha 5 hekto bigarråer tack.

- Du kan få ett kilo för 100 kronor.

- Mm. Men jag skulle ju bara ha ett halvt kilo.

- Varsågod, det blir 55 kronor.


Jaså. Borde det inte blivit 54,50?


En ung munterlagd man i konstig huvudbeklädnad står på ICA och bjuder på knäckemacka. Gott.

- Jättebilligt idag. I vanliga fall kostar brödet 21,90 men idag är det mycket billigare, bara 18,90 kronor.

- Tre kronor, mumlar jag med munnen full av dinkelknäcke och rökt skinka.

- Det gör stor skillnad! utropar mannen i mössan, fortfarande lika munter.


Jag får en rabattkupong och lägger dinkelknäcket i korgen.


I fruktavdelningen ligger dyrgripar i drivor. Inte ens äpplen som håller sig färska i ett halvår är billiga. Köp två mango för 15 kronor ropar en skylt. Mango som är så gott. Vad kostar en mango då, säger jag högt för mig själv. Jo, finstilt längst ner på skylten förtäjs att ordinarie pris är 7,90 per styck. Fyrtio öres rabatt - det är ju som hittat, tänker jag och lägger ner två mangosar i korgen.


Inte förrän jag kommer hem upptäcker jag att den ena mangon har börjat ruttna.


Varför känner jag mig alltid lurad när jag handlar?

Av Lena M - 11 juni 2008 20:00

Zlatan har hår. En redig kalufs. Det hade Micke Nilsson också. Nu är han rakad på huvudet så till den milda grad att man inte ser om det är han eller Chippen. Eller Henke utan dreads. Alla ser ut som Ljungbergs stubbade ägg. Till och med Anders Svensson har snaggat sig. Tur att han inte hittade rakapparaten i alla fall. Det växer väl snart ut igen. Jag saknar den charmiga slingan som föll ner i hans panna. Mellberg som tidigare matchade skägget med en lika lurvig peruk bytte också till rakad skalle ett tag. Det gjorde inte saken bättre. Daniel Andersson. Tobias Linderoth. Teddy Lucic, Magnus Hedman - ja ett tag var det rena rama epidemin.


Se på ett landslag som Rysslands. Samtliga har hår.


Cannavaro har förvisso rakad skalle. (Så är han skadad också.) Men annars är italienarna föredömliga med sina fina mjuka frisyrer. Tyskarna har allt man kan önska sig i hårväg. Se bara på Joachim Löw, förbundskaptenen. Så mycket vackert hår ser man sällan på en svensk man i den åldern. Han har dessutom den goda smaken att inte falla i någon av fällorna att låta det växa omotiverat långt (eller spara till en konstlad hästsvans) eller ofoget att klippa upp det kort mot huvudsvålen. (Vid förra mästerskapet visade han ytterligare prov på sin goda smak genom att vid sin sida ha ett blont exemplar i likadana kläder; vit slimmad skjorta och svarta välsittande byxor. Om än med något högt hårfäste. Som världsmästare har man dock alltid en viss prutmån. Men det här är en parentes. I den mån Jürgen Klinsmann kan passera som parentes).


Så vad jag undrar är detta: är det genetiskt, geografiskt eller en fråga om mode?


Varför har svenska män rakad skalle eller är tunnhåriga? När tyskar, italienare, ryssar, greker och turkar HAR HÅR?

Av Lena M - 10 juni 2008 20:21

Det kallas blogg. Jag vet inte vad det är. Jag skriver betraktelser. Skillnaden kanske är att när jag skriver mina iakttagelser på det häringa internettet så kan de läsas av hela världen, ja i alla fall betydligt flera än bara mina kompisar, dem som jag påtvingat mina betraktelser tidigare. I praktiken blir det nog ingen som helst skillnad. Det blir samma kompisar – om jag ger dem den här uärrällen – som läser. Det spelar inte så stor roll. Har jag en läsare utöver mig själv är jag nöjd.


Det snurrar i mitt huvud hela tiden. Jag ser saker hända och hör människor prata. Det pågår så mycket liv runt omkring mig. Betraktelserna tar aldrig slut och det är ett evigt kommenterande inuti mitt huvud. Det känns som att, när jag får ner mina tankar på skärmen, så frigörs utrymme i min hjärna. Kanske krävs det färre ord för att fylla min egen hårddisk, än datorns?


Jag ber härmed att få starta en dump. Ni är hjärtligt välkomna.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards