Betraktelser

Direktlänk till inlägg 20 juli 2008

Långsammast i hela sta'n

Av Lena M - 20 juli 2008 23:55

Jag är långsam. Långsammast i sta'n, av alla i hela landet.


Av alla som springer mer än 20 gånger per år är jag den som är långsammast. Jag är långsammare än alla de som springer färre gånger också, men de tror inte att de är löpare. Det är det väl ingen som tror att jag är heller. Utom jag själv. Till och med när jag springer snabbt springer jag så långsamt att vem annan som helst skulle ramla omkull om de försökte hålla den farten. Om det hade varit meningen att man skulle få springa på allmänna löparbanor i min fart så hade man madrasserat dem. Man vinner herrklassen för 90-åringar på 100 meter på tider som jag inte skulle klara ens om jag försökte.
     När jag cyklar till jobbet på min sjuväxlade citybike med fotbroms rullar jag nästan bakåt i uppförsbackarna och på platten (i den mån det finns platt i Stockholms län!) blir jag omkörd av tjocka tanter i pumps och hjälmlösa huvuden på damcyklar utan växel (ja, jag vet att jag är en tjock tant själv, men jag har en blå metallichjälm och cykeldator). Unga män med armarna i kors på bröstkorgen och vinden i det lilla hår de har trampar förbi mig. Pratandes i mobil. En gång såg jag en som cyklade och hade gratistidningen Metro utslagen på styret och läste den medan han cyklade till jobbet. Han körde om mig på Solnabron.
     I trafiken är jag den enda bilist som kör 50 genom sta'n - jag bildar en trafikfarlig liten egen ö i mittfilen på centralbron medan stressade volvosar och bmw:ar med närstående hjärtinfarkt susar förbi mig till höger och vänster. Det är ingen mer än jag som håller under 100 på 90-väg och mätaren på min bil har aldrig passerat 120-strecket.


Jag kan inte tolka det här på annat sätt än att jag är skapt för att sitta still. Jag är i alla fall minst i vägen då.
     Det förvånar mig att jag gillar att springa och att jag upplever frihet när jag cyklar i sta'n och tycker bilen är det bästa transportmedlet runt om i Sverige trots att jag inte synes ha någon fallenhet för det.
     Såvitt jag vet finns det dock ingen regel som säger att man måste hålla max 4:30-fart för att få delta i motionslopp. Ingen lag som som säger att man måste cykla fort för att få använda cykelbanorna. Man blir inte bötfälld för att köra bil i 70 km i timmen på en 70-väg.
     Men ibland häpnar jag över att jag är långsammast i hela sta'n. Jag trodde annars jag var rätt medelmåttig.


 
 
Ingen bild

JJ

21 juli 2008 20:08

Du är rolig du!

 
MJ

MJ

22 juli 2008 19:23

:)
känner igen mig, är bra långsam jag också. Köpte ju allt man ska ha, vätskebälte, dyra skor...vad hjälper det. Jag blir ju ändå jagad av tanterna som är ute och går med stavar.
Minns första gången som jag åkte öppet spår i vasaloppet. Det var JOBBIGT...efter ca fem mil så kollade jag mig omkring i spåret och där fanns bara Kvinnor. Inget fel idet, jag är den förste att erkänna att de flesta kvinnor åker bättre skidor än mig. Men det var liksom lite talande :)
Alla män och de flesta yngre kvinnor var redan låååångt före mig i spåret.

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Eva

30 juli 2008 13:44

Jag väntar och väntar och väntar på nästa blogginlägg, men förgäves tycks det mig som...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards