Betraktelser

Direktlänk till inlägg 20 september 2008

Önskas: lägenhet med utsikt

Av Lena M - 20 september 2008 21:46

Om man står i begrepp att köpa lägenhet behöver man först lära sig mäklarska. Det vill säga man behöver förstå vad mäklarna egentligen menar i sina annonstexter. Jag har gått en empirisk kurs och ber nu att få publicera en ordlista:


Perfekt pendelavstånd = hela fastigheten skakar när tågen kör förbi, tio meter från ditt sovrumsfönster

 

Charmig planlösning = helt omöjlig att möblera

 

Genuina inredningsdetaljer = köksskåpen är original från 40-talet, liksom spisen, plastmattorna och det emaljskadade badkaret

 

Möblerbar hall = du kan ställa en stol eller en byrå mellan två dörrar


Nära naturen = in the middle of nowhere 


Gångavstånd till city = javisst, men det tar en halvtimme

 

Stor potential = totalt nedgången och kräver en helrenovering innan inflyttning

 

Lägenhet med utsikt = den ligger ovan marknivå och har åtminstone ett fönster

 

Acceptpris = den här är f-n så svårsåld

 

Matplats i kök med plats för 4-6 personer = ja, om man inte ska äta och ingen samtidigt behöver kunna röra sig i köket

 

Fungerande öppen spis = till skillnad från en som inte fungerar, vilket man dock aldrig ser annonseras

 

Hall med avhängningsmöjligheter = jamen så bra att det finns en krok eller två, vad har man annars en hall till?

 

Sovrum med plats för dubbelsäng = om ena långsidan står tryckt mot elementet under fönstret och du inte behöver ha en enda byrå, stol eller bord bredvid sängen.

 

Stilfulla vitvaror i köket =  en helt vanlig kyl och frys

 

Gott om plats för möbler = det här är en väldigt liten enrumslägenhet

 

Härligt ljusinsläpp i vardagsrum = rummet har ett fönster på ena kortväggen

 

Hallen målad i modern grön nyans = illgrön, skrämmer effektivt bort inbrottstjuvar

 

Bra sovrum = det har jag ingen aning om vad det betyder. Man ser aldrig ”dåligt sovrum”

 

Toppmodernt boende med balkong i mysigt kvarter – man får bara hoppas att lägenheten ligger i samma kvarter…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards