Betraktelser

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2008

Jag har blivit gammal

Av Lena M - 8 oktober 2008 19:59

I somras skrev jag att jag har blivit min mamma. Det är värre än så. Idag har städat upp i skåp och lådor. Och finner att jag redan har blivit min mormor.

I en gammal brödburk hade jag lagt diverse sparade recept och andra viktiga papper och bra-att-ha-saker. Jag kan med säkerhet säga att jag inte så mycket som rört den där burken sedan jag flyttade til min nuvarande bostad, det vill säga inte på sex år. Vad jag inte är helt säker på, men som jag ändå håller för troligt, är att jag när jag flyttade bara packade ner hela brödburken, utan att titta vad som låg i den. 

Jag hittade: tre blomstercheckar på 50 kronor vardera. En av dem fick jag slänga. För de gällde bara i tio år. Den som var daterad maj 1998 fick åka i soppåsen. De två från mars 1999 har jag några månader på mig att utnyttja.
     Vidare fann jag två påskfrimärken från 1998 och två vanliga brevporton från året innan. På baksidan av häftena stod de förtröstansfulla orden "giltiga för obegränsad tid". Jag älskar Posten.
     Och så ett garantibevis på 18 månader för en telefon ifrån Telia (när bytte de namn från Televerket egentligen?). Den enda telefon jag äger, förutom mobilen, är en gammal svart av bakelit som jag fick av mormor runt 1980, då hon köpte en ny fin ljusgrå Dialog. Den här som garantibeviset gällde hade tydligen varit blå. Jag har svaga minnen av att jag hade en sådan, med högteknologisk knappsats, som komplement till den gamla svarta. Hursomhelst slängde jag garantisedeln. Arton månader från inköpsdatum 18 april 1991 har passerat, räknade jag ut. 

Sedan hittade jag en trave recept. Många från veckotidningar och andra handskrivna på papperslappar och kartongsidor. De flesta handskrivna sparade jag. Jag är ingen mat- eller baktant, men har jag åbäkat mig att skriva ner ett recept så är det någonting jag faktiskt har tillagat, minst en gång. Morotskaka. Mariatårta. Kerstins ananaspaj och Vivans smörgåstårta med tonfiskröra. Recepten ur veckotidningar och broschyrer fick mig dock att, tja, känna mig väldigt gammal. Vilken omodern mat! "Allt gott med falukorv", potatisgratäng med bearnaisesås, pajer med köttfärssås och creme fraiche, vispgrädde, bacon, korv på alla ledder och pasta på alla tvärer. Recepten har legat bra där, i brödburken. Mina matvanor och smaklökar har förändrats de senaste tio tjugo åren. Men havrekakor och kardemummasockerkaka håller stilen. Där gäller mormors recept, som hon ärvt av sin mamma, fortfarande. 

Använt presentpapper. Det tyckte jag var helt normalt, ända tills precis nu, när jag skrev det. Är det inte förlegad tantvarning på att spara pappret från presenter man har fått?
     Två rullar regnbågsfärgade serpentiner. Ett halvt paket servetter. En ask halstabletter. Ett tomt pappersrör för enkronor. En förpackning pappersnäsdukar.
     Slutligen påsar med något skumt pulver med konstlad apelsinsmak som skulle blandas ut i vatten och antagligen skulle göra att man gick ner i vikt. Så gamla att jag fortfarande var dum nog att köpa dem men inte så länge sedan att jag inte hade vett att låta bli att äta dem.

Isses.

 
 
Karin

Karin

8 oktober 2008 21:49

Ha ha, underbart inlägg! Och ja, definitivt tantvarning på att spara på presentpapper från gamla presenter...

http://www.karinsbilder.se

 
Ingen bild

Monica

26 oktober 2008 21:35

:-)Det är utmärkt att spara presentpapper.
Det är ingen tantvarning på det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards