Betraktelser

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2008

Åt vilket håll ligger norr?

Av Lena M - 21 oktober 2008 20:20

Har ni varit i Sollentuna på länge? Isses. Det hade inte jag. Helt plötsligt fanns där hus, stora komplex, som aldrig funnits förut. Vägar hade tillkommit och vägar hade flyttats, korsningar var omgjorda och jag förstod inte var centrum låg längre, finns inte mässan kvar och hallå Stens Ica? Och mitt bland rondeller, byggställningar, avspärrningar och byggnader har man också begåvats med en pampig infart till en spännande sprillans ny tunnel, som, om man vågar köra in i den, kan leda en ända till Rosenkälla.
     Men dit skulle inte jag, så jag gjorde mitt yttersta för att inte hamna i tunneln. När man väl hamnar i en sådan vet man aldrig var man har möjlighet att komma ut igen.  Särskilt inte om man är i Oslo. Men det är en helt annan historia.
    

Nu befann jag mig i Sollentuna, inte för att jag hade något ärende dit eller några som helst planer på att hamna just där. Det var bara en undanglidande manöver för att slippa sitta i gudvet hur långa bilköer på E4:an på grund av en trafikolycka som man inte vet var den hänt, när den hänt och hur lång tid man kunde få stå stilla på motorvägen och vänta. När jag blev varse köbildningen svängde jag bara hastigt och lustigt av vid avfarten, som visade sig leda till Sollentuna, med tanken att glida upp på motorvägen igen vid första bästa nästa avfart.
     Eftersom jag uppenbarligen inte längre hittade i Sollentuna fick jag låtsas att jag var turist och helt simpelt följa skyltningen. Skyltar mot E4 var inte svåra att hitta. Enda problemet var att det stod bara just "E4". E4:an går både norrut och söderut och så mycket vet jag, att det är en väldig skillnad på var man hamnar beroende på vilket håll man tar.
     Jag, som kom från sö'röver, hade gärna velat se ett "Sundsvall", "Arlanda", "E4 norr" eller liknande, men ack nej. Det var Häggvik och Danderyd och Vallentuna och Täby och "E4". Inget norrlandsbetonat så långt ögat nådde i någon enda rondell. Så jag följde skyltarna mot "E4" och tänkte att när man väl kommer till påfarten så kommer skyltarna att bli mer specificerade. Och så var det också. Äntligen fick jag syn på "E4 Stockholm" och "E4 Sundsvall". Den förstnämnda undvek jag och den andra följde jag. Häpp, här kom påfarten plötsligt, mot Sundsvall! Men - vad nu då? Plötsligt finner jag mig körandes rakt söderut. "Shit", säger jag högt (varför svär jag på utrikiska?) och tänker att nu körde jag likförbaskat upp på fel avfart, jag måste ha missat någon skylt, kört förbi någon avfart. Inget man kan göra något åt, man får sucka tungt och åka av vid nästa avfart och vända upp och runt igen. Tur att jag inte hunnit längre norrut än att det finns avfarter inom mindre än ett par mil i alla fall.
     Längre än så hinner jag inte i mina tankar, förrän påfarten gör en lång u-sväng och "Sundsvall" dyker upp på skyltar igen och plötsligt är jag på rätt kurs, förbi trafikolyckan och köerna, på väg mot mitt mål.


På avfarter som går åt fel håll borde det vara lag på att det ska finnas skyltar - stora och många och neonbelysta - där det står:

VAR BARA LUGN! DEN HÄR VÄGEN LEDER FAKTISKT NORRUT!

 
 
Sarah Giercksky

Sarah Giercksky

21 oktober 2008 20:59

Bor i Sollentuna ^^

http://SGiercksky.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards