Betraktelser

Alla inlägg under november 2008

Av Lena M - 6 november 2008 21:51

- Var går den fina skiljelinjen mellan en potta och en hink?


En relevant fråga som ställdes apropå en kollegas temugg. Röd som blod och med målade blommor. En manlig kollegas röda temugg. Men mugg är fel ord. Mugg är en sådan som vi andra dricker vårt kaffe och te ur. På min står det "Lena" och något svammel om vad en person med detta vackra namn har för egenskaper. Jag gillade min förra mugg som det stod, förutom mitt namn, Svenska Fotbollförbundet på. Men den krossades mot ett mörkgrått laminatgolv för några år sedan. En som är dekorerad med ett foto på en några månader gammal dotter. En med arbetsgivarens tidigare namn på. En mörkgrön keramikmugg, utvald och köpt för just detta ändåmål. Sådana vanliga muggar som är för stora för ett tryck i automaten men för små för två tryck, om man inte är väldigt stadig på handen. Själv kör jag med ett tryck svart extrastarkt kaffe och ett tryck espresso. Man kan ju inte dricka en halv kopp, även om den är en mugg.


Men den här röda. Med blommor. Det är inte en tvåtrycksmugg. Det är en mugg för kaffe med påtår, lunchsoppan och frukostfilen - all included.


Han som dricker ur den, vi kan kalla honom Jörgen (för han heter så), hävdar att han har fått den. Men frågan är vad det är han har fått - en potta eller en hink?

Av Lena M - 2 november 2008 23:26

När det gäller glass har jag blivit en finsmakare. Eller, kräsmagad, borde jag snarare säga. Ingen GB-glass för min del. Dessutom äter jag inte glass så ofta nuförtiden. När jag väl gör det vill jag ha glass som jag tycker är riktigt god. Mövenpicks maple walnut, Hägendazs macademianöt. Från Ben & Jerry finns det bara en enda smak jag tycker om. Ben & Jerry är svår att få tag på. Och i de affärer där man ändå hittar den finns sällan just den där, med körsbärssmak, som jag vill ha.


Häromdagen var det en glassugsdag och jag åkte och handlade på ICA. En sådan där stor ICA där man behöver karta och kompass för att hitta bröd, frukt och fil. De hade två frysar fyllda med glass. Frysarna var lika långa som ett svenskt rekord i tresteg och så breda att man var tvungen att gå längs dem på båda sidor för att se hela sortimentet. Jag gick och gick, spanandes efter någon favoritsort. Det var mest storpack av tråkglass. Inget för mig. Slutligen fanns på gaveln av de långa frysarna en mindre frys med höga skjutdörrar. I den stod Ben & Jerry men inte den som heter "cherry".  Längst ner stod en ny sort jag aldrig sett förut. Den var förpackad i små söta burkar och fanns i olika smaker. Eftersom plastburkarna var så små så köpte jag två olika smaker. 


Väl hemma åt jag upp hela den ena som hade nöt- och kolasmak. Halva den andra gick ner också lite senare på kvällen. Den hade en uppfriskande polkasmak.

     När jag senare diskade ur glassburkarna för att spara dem att till exempel frysa in blåbär i, om det blir några blåbär nästa år, tittade jag hur mycket de innehöll, dessa små behändiga plastburkar. De rymde 500 ml. En halv liter glass. Och jag insåg i samma ögonblick att det var den storlek alla glasspaket hade under hela min uppväxt. Ett halvliters glasspaket delade man på tre eller fyra personer. Var det riktigt frosseri delade man ett paket med en kompis. Nu uppfattade jag de här burkarna så uppseendeväckande små att jag beskrev dem som ”söta”.


I veckan var jag och en väninna och fikade. Vi gick in på ett prisbelönt konditori och beställde varsin sötsak och svart kaffe därtill.

     ”Vill ni ha en liten, medel eller stor kaffe”, frågade flickan bakom disken. Vi bad att få se hur stor en liten var. Då visade hon oss en helt vanligt mugg, en sådan som rymmer två koppar kaffe. Den medelstora koppen var en gigantisk mugg. Den stora var stor nog att rymma lika mycket kaffe som en ordinär pumptermos. Vi valde ”en liten kaffe”.


De senaste 15-20 åren har våra perspektiv över vad som är stort och mycket jämfört med lagom och normalt kraftigt förändrats. Där vi rullade det vi då kallade ”negerbollar” skulle en chokladboll av idag räcka till minst fem-sex stycken. En muffins på nutidens kafé innehåller lika mycket energi som en dagens lunch. Ett recept för 30-40 bullar från mammas kokbok räcker idag till tolv bullar. En normalstor havrekaka säljs som ”mini”.



Och så undrar man varför fetma är ett ökande fenomen i samhället.

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards