Betraktelser

Direktlänk till inlägg 15 december 2008

Någonting känns skevt

Av Lena M - 15 december 2008 19:06

Studerar fundersamt kvittot i botten på ICA-kassen. Någonting känns skevt.

     En flaska färskpressad äppeljuice utan vare sig konserveringsmedel, tillsatt socker eller färgämnen, gjord enbart på svenska äpplen som vuxit på träd och sedan pressats och därför med en smak som att dricka äppelmos, mammas äppelmos, kostade 30 kronor. En stor kvist med tomater - 48 kronor. Ett litet blomkålshuvud - 32 kronor. En påse färska, färdigskurna, grönsaker betingade 28 kronor. Ett litet paket smör för 17.90 kronor. En liter fil runt tjugan. Vindruvor för 55 kronor kilot. 

     Så ett paket med färdigskurna fläskbitar - 12 spänn. Ett paket varv korv för 49 kronor per kilo. En stor påse jordnötter kostade 16.90 kronor. En påse jordnötsbågar under 15 riksdaler. Ett paket gräddade plättar, bara att värma - inte ens 18 kronor.

     Bäst-före-datum på samtliga sistnämnda varor sträckte sig långt in i framtiden. Äppelmosjuicen måste drickas inom fem dagar, filen inom en vecka.


Det är något som känns väldigt fel. Alla livsmedel som jag betraktar som färska, goda, nyttiga, lokalt odlade och på alla sätt och vis bra - de kostar en halv förmögenhet. Men snabbmaten, det extrasaltade, konserveringsmedelsstinna, onödigt mättat feta och bara-att-värma-produkter - de är nästan gratis!


Och så upprörs intelligentian över folks ohälsa, deras tjocka magar och igenkorkade blodkärl. "Folk" i det här fallet alltså de snåla, ekonomiskt osinnade och lågavlönade dumskallar som äter fel och belastar sjukvården.

     Det är inte alltid helt lätt att välja rätt i matvaruladan, vare sig man skulle råka ha råd eller inte. Men jag hör inga röster ropa på krafter för att underlätta, vare sig för dumma, feta eller fattiga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards