Betraktelser

Alla inlägg under januari 2009

Av Lena M - 29 januari 2009 21:02

Den lokala skattemyndigheten i Stockholms län. Tidigare känd som läns-ska-tte-mynd-ig-het-en. Långa ord. Polismyndigheten i Stockholms län. Det kungliga postverket. Kro-no-fogd-e-mynd-ig-het-en. 

     Pampigt skulle det vara. Respektingivande. Men i folkmun blev det annat, förkortat.

     Och det offentliga Sverige följde med sin tid, tänkte om, skipade nytt, tog tillbaka det gamla som var bra, det vanliga, det fungerande. Numera går du in på hemsidor som heter Skatteverket, Kronofogden, Polisen, Posten.


Televerket. Nej, nu sprack tankekedjan. Ingen har kallat gamla hederliga orangefärgade Televerket för Telia. Än mindre Telia Sonera. Vill de vara riktigt smarta och moderna tar de tillbaka sitt gamla namn. Tack för det Televerket, säger svenska folket unisont då.


Allra först ut och modernast var Skånska Cementgjuteriet när de bytte till det datoranpassade och internationellt gångbara Skanska. Enkelt, men inte direkt tydligare.


Så sker något helt obegripligt och i mina ögon rent vansinnigt. Trans-port-styr-el-sen. Vad i herrans namn är det för gäng? Är de styrelse i någon förening? Kan man bli medlem? Eller sitter det en handfull höga gubbar och gummor och lyfter arvoden och styr över - ja, vad då?


Vägverket. Det fattar folk vad det är.

Av Lena M - 17 januari 2009 19:43

Sport, sport, massor av sport. Fjolårets investering  plasmaskärmen går varm under vinterhelgerna.


En kommentator på dagens störtlopp påtalar att en av åkarna är hela 37 år, och den äldste som någonsin vunnit ett världscuplopp. Men vår egen Patrik Järbyn är ännu äldre, fyller fyrtio i  april. Så han är den äldste att ha kommit topp-tre och har inga planer på att sluta tävla nu heller.

     Nähej. Jag kan tyvärr inte påstå att jag reagerar på den informationen. 

     Idrottsmän ska vara betydligt äldre för att jag ska höja på ögonbrynen. Minst som Maurilio de Zolt, som väl var 47 sin sista världscupsäsong, eller Ragnar Skanåker. Fast jämförelsen haltar förstås när det blir alltför stor skillnad i sporterna. En fotbollsspelare på landslagsnivå som inte har fyllt fyrtio noterar jag inte överhuvudtaget åldern på. Harri Kirvesniemi tyckte jag var cool. Tills förklaringen till hans ork långt upp i 40-årsåldern i världens tuffaste konditionssport kom...


Dock undrar jag om jag såg annorlunda på det här när jag var 25 år? Kanske tänkte jag då att det var anmärkningsvärt hur någon som var 37 år överhuvudtaget kunde stå på ett par skidor.


Och spelarna i handbollslandslaget - är de inte lite väl unga? Småpojkar allihop. Varför har Slangen redan slutat  - han är ju bara 44 år!

Av Lena M - 2 januari 2009 16:42

Till Nokia:

skriv modellnumret på utsidan av mobiltelefonen istället för under batteriet. Särskilt följande situation kommer att förenklas:

Man ringer till telebolaget och ställer en teknisk fråga. Supporten frågar: ”Vad är det för modell du har?” Man svarar: ”Jag ber att få ringa upp igen när jag har kollat det”; stänger av telefonen, tar av bakstycket, petar loss batteriet, antecknar modellnumret, sätter dit batteriet, bänder tillbaka luckan, slår på telefonen, skriver in pinkoden, slår numret till supporten, hamnar i telefonkön, igen, blir efter tolv minuter kopplad till en helt annan person och förklarar ärendet en gång till.


Till ICA:

Var konsumentvänliga – skriv prisinformation som en vanlig människa begriper utan att behöva miniräknare, huvudbry och gott om tid. Till exempel:

skriv inte ”Köp 2 förpackningar för 40 kronor” utan ”Vid köp av två förpackningar kostar de totalt 1,40 kr mindre än det ordinarie priset”.

     Ange både pris per förpackning och per kilo på samtliga matvaror i butiken. Helst i omedelbar anslutning till den plats där varan ligger. Jag är trött på att försöka hitta om den påse frysta ärtor jag håller i handen är Findus, Felix, Eldorado eller ICA:s eget märke och var priset för just 200 gramspåsen är bland hundragrammare, halvkilon och jättepack. För att till slut ge upp bland alla dessa små instickslappar på frysboxkanten och ta saltgurka istället. Från burken längst in i kylskåpet hemma. Med bäst-före-datum 2007-08-13.


Till tillverkare av PET-flaskor:

När ni gör 1,5 liters och andra stora schabrak till läsk- och bubbelvattenflaskor – ge dem en midja så att även en kvinnohand kan hälla ur dem. Björn Borg är måhända Sveriges störste idrottsman genom tiderna, men det betyder inte att tvåhandsfattning är det optimala i alla sammanhang.


Om man nu tillverkar mobiltelefoner, är butiksägare eller kränger plastflaskor - varför inte göra det bra, när man ändå håller på? Och därmed göra sin insats för en bättre värld att leva i!

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards