Betraktelser

Alla inlägg under februari 2009

Av Lena M - 24 februari 2009 14:12

Sitter och tittar på VM-sprinten i skidor (och där är ju resultaten minst sagt intressanta) när det plötsligt kommer upp en remsa i överkant av bild att det är ett extrainsatt Rapport kl 14.00


Då griper som en iskall hand kring både hjärta och magsäck. Har statsministern blivit skjuten? Har ungdomar blivit innebrända? Har en bomb detonerat på Stockholms t-central? Har en naturkatastrof av oanat slag tagit tusentals människors liv?

Nej nej nej - det får bara inte vara så!


Knäpper med andan hållen in text-tv och där blinkar EXTRA EXTRA EXTRA överst på sidan. Och så står det att kronprinsessan ska förlova sig.


Pustar ut.


Och fortsätter gräma mig över väsentligheter. Björn Lind borta i kvalet. Emil Jönsson utslagen i kvarten. Kalla ramlar. Och ramlar.


I söndags fick Södergren ett silver! DET borde väl generera EXTRA EXTRA EXTRA om något!

Av Lena M - 7 februari 2009 16:23

Igår fick jag mig före att köpa en kolorerad tidning riktad till kvinnor i min ålder. Med stigande häpnad läser jag den, tittar på de färgglada bilderna på de glättiga sidorna och bläddrar från pärm till pärm. Och hamnar i en känsla av förvirring, förvåning och förargelse. Är det där, vad vi är? Är det sådana vi har blivit eller vill bli?

Anställda på tidningen och några kändisar har fått ange vilken kvinna de ser upp till och beundrar. Den kvinna de skulle vilja vara. En av tidningens anställda väljer Nigella, en engelsk tv-kock. Själv är jag helt ointresserad av matlagningsprogram, men det enda av dem som fått mig att sitta kvar och titta utan att byta kanal ända till första reklamavbrottet är just Nigella. Det enda skälet till att jag fortsatt titta på henne är att hon är så himla snygg. Både söt och snygg och sexig. Om detta håller damtidningsskribenten med mig. Men när hon skriver att Nigella är extra het för att hon är "lite tjock", då slutar jag läsa. Har ni någonsin sett Nigella så är ni lika häpna som jag.

Om Nigella, den charmiga kvinnan med sin fantastiskt välformade kropp, faller under kategorin "personer vi beundrar extra för att de lyckas vara både kompetenta och snygga fast de har oddsen emot sig" så är det inte märkligt att flera sidor i tidningen handlar om matmenyer för viktminskning. Bantningsrecept, som vi sa på åttiotalet. Lika ointresserad som jag är av matlagningsprogram är jag av deras skriftliga motsvarigheter kokböcker och receptbilagor. Men min blick faller på den lättsinniga rubriken "mellanmål". Där läser jag att om, det vill säga när, man blir hungrig mellan måltiderna av denna diet så kan man ta till ett mellanmål. Till exempel en räksmörgås utan bröd.

I denna GI-era finns inte bara smörgåsar utan bröd utan även lasagne utan pasta, risotto utan ris, kanelbullar utan mjöl och vispad grädde utan sylt och pannkakor. På de riktigt trendkänsliga lunchkrogarna kostar det 75 kronor för en dagens lunch inklusive smör, bröd och kaffe medan det kostar 85 kronor för en dagens exklusive "bröd ingår".


Åter till den färgglada tidningen för damer över fyrtio. Ett tips till den vars kropp skriker efter sol, värme och klarblå himmel är att köpa en brödbox för 199 kronor. Den piggar upp.

Där finns också ett reportage om nyttan och glädjen att träna med hjälp av en strippstång. Att det kallas poledance gör det inte mer lockande. Femtioåringar som klänger i stänger. Nej, är det inte en 30-årig brandman i ena änden av stången finner jag föga nytta och nöje med att klättra längs densamma.

Ja, så är det smink, syskonrelationer, älska-dig-själv, kläder och spekulationer i hur de 50 % som uppger sig vilja ha mer sex efter fyllda 40 ska få det. Jag har inte orkat läsa hela den texten men det verkar som knepet är att skapa avstånd och komma längre bort från den man vill ligga med. Jag är skeptisk. Avsaknaden av män har inte visat sig gynnsamt i mitt liv vad gäller förekomsten av sex i detsamma.

Jag skulle ha köpt Aftonbladet istället.

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards