Betraktelser

Alla inlägg under juli 2009

Av Lena M - 28 juli 2009 21:56

Jonas Karlsson kommenterar fridrott på SVT. Bisittare är min favorit Anders Gärderud - vilken underbar röst han har!


Jonas kommenterar ett ryskt höjdhopp på 2,01 med orden:

     - Hon gör ett ganska bra hopp.


Grejen är att hon river. Antingen hoppar man över ribban, eller också gör man det inte, eller river den. Det sistnämnda är inte ens yttepyttelite bra. Det förstnämnda är bra, hur ganska det än är.

Av Lena M - 23 juli 2009 15:35

Har ni tänkt på, att om man bara är vaken tillräckligt länge, så blir man hungrig, även om man inte gör någonting?

Av Lena M - 19 juli 2009 17:57

Idag har jag tittat på lag-VM i speedway. Fyra länder hade gått till final: Polen, Australien, Ryssland och Sverige. Sverige är ett bra speedwayland liksom de två förstnämnda, som fick gälla som favoriter. Att Ryssland gick till final var möjligen lite mindre tippat.

     Nu är det inte speedway som idrott som jag tänker skriva om, men för säkerhetskull, om läsekretsen till äventyrs inte är helt bekant med tävlingsformen, så inleder jag med en kort beskrivning. Speedway körs på en varvbana - tänk liten travbana - med fyra åkare i varje heat. För att publiken ska se vem som är vem har förarna olika färger på hjälmen; röd, blå, gul eller vit. I denna VM-final för lag, dvs länder, hade lotten fallit så att Sverige körde i röd hjälm. Finalen avgjordes i 25 heat (fyra varv) där först i mål fick tre poäng och sisten noll. Tyvärr gick det inte så bra för våra svenska åkare men spänningen om guldet höll ändå i sig till absolut sista heatet, där hemmanationens "gamling" Gollob såg till att guldet gick till Polen.


Inför varje heat spatserade fyra flickor in på den leriga grusbanan. De var klädda i en behåtopp som lämnade hela bålen bar och långa byxor i spandex. En hade blå klädsel, en annan hade röd, en tredje var klädd i gult och den fjärde bar vitt. Med sig bar de flaggan för det land som körde i respektive färg. Den röda unga damen bar således en svensk flagga.

     De klev in på banan strax före start och ställde sig framför den bana där "deras" åkare skulle köra (av rättviseskäl skiftas banorna mellan länderna och heaten). Detta är menat att tydliggöra för publiken hur uppställningen för heatet ser ut. Måhända har de också en viss betydelse vad gäller att alla förare ska ansluta sin motorbrummande cykel mot startlinjen. Dock finns en startlinjefunktionär också närvarande och det är först när han höjer armarna som startrepet höjs. Då har de färgglada flickorna redan satt sig i säkerhet.


Med all säkerhet är de här flickorna mycket stolta över sitt uppdrag och med stor sannolikhet finns det massor av polska flickor som avundas dem och som hade hoppats bli utvalda. Min gissning är att färgflickorna är runt 20 år gamla. Samtliga är väldigt smala. Säkerligen är de tämligen långa också, i alla fall är alla fyra lika långa. Blont långt hår torde vara standarden, men mörkt och eventuellt lite kortare kan nog också funka. Söt, är däremot ett krav.


Men om jag vore en polska i 20-årsåldern skulle jag skämmas att ha uppdrag som färgflicka. Det är helt enkelt ett kvinnoförnedrande, manschauvinistiskt och löljligt gammalmodigt uppdrag! Det töntifierar hela idrotten. Speedway är en tuff sport. Tuffa människor borde inte ägna sig åt degradering av kvinnor.


Det skulle funka exakt lika bra med en 62-årig man eller rundnätt 37-årig kvinna - och föralldel en smal och söt 18-åring också. Huvudsaken är ju att de är klädda i rätt färg och bär rätt flagga. Det finns inget som helst skäl att magen ska vara bar och byxbenen ska släpa i gruset.


Mannen - ja, för det var en man - som markerade att "på edra platser" var uppnått hade vanliga kläder och en funtionärsväst på sig.


Att vara funktionär på ett VM eller vilket mästerskap eller annan tävling som helst är ett hedersuppdrag. Att vicka på höfterna och rulla på naveln är det inte.

Av Lena M - 13 juli 2009 15:58

En html-pulare - är det en norrman som ägnar sig åt cybersex?

Av Lena M - 10 juli 2009 20:55

Vid infarten till den stockholmska förorten hängde en stor gul banderoll. Jag såg den när jag åkte igenom samhället. Den fångade min blick. Vad stod det för budskap på den? Jag hann läsa:

Hyr? Hyss? Hyrs?

Hyrsp? Hyrspä? Hyr-spänne?

och så något om e-lokaler.

Vad är e-lokaler? Bokar man dem på nätet? Är det virtuella rum? Eller stod det ellokaler? Kontor för en elektriker kanske.

 

Det var först när jag passerade skylten den tredje gången som jag saktade in och hann läsa vad det stod:

 HYRSPÄNNAND ELOKALER 


Hur hade denna banderoll kommit hela vägen hit?

Det hela hade börjat med en kille, vi kan kalla honom Doran, som var ägare till några hektar obrukad mark. På denna mark fanns en lada, en vedbod, ett garage för jordbruksmaskiner samt en abnormt stor jordkällare. Doran fick den lysande idén att han skulle hyra ut dessa till hågade stockholmare, eller inhemska byfånar – ja, till vem som helst som kunde tänka sig att betala en hacka för att gifta sig i en vedbod, ha barnkalas på en höskulle eller fira studenten i en jordkällare. Nu gällde det bara att göra uthyrningsverksamheten känd.

Doran ringde en kille som har en kusin som var gift med en tjej vars pappa hade tryckeri. Vi kan kalla tryckaren för Iotas.
     ”Visst”, sa Iotas till Doran, ”kom hit och titta vad du vill ha”.

 

Doran åkte till Iotas och sa att han ville ha en stor banderoll. Iotas tog fram en från lagret som var 300 x 60 cm och den tyckte Doran var lagom. Gul skulle den vara, gult syns bra.
     ”Vad ska det stå för text på den”, undrade Iotas. ”Bäst du skriver på papper”, föreslog han och sköt fram ett postitblock mot Doran. Doran är inte så bra på att skriva. Han är mer en byggkille. Det ska vara stora och rejäla saker, inte sånt här smått som penna och ett löjligt litet block. Men han skrev i alla fall med sin ovana handstil och alla bokstäver kom med, i rätt ordning.


H Y R S P Ä N N A N D E L O K A L E R 

Och så mobilnumret under.
     ”Bra”, sa Iotas och tog blocket, ”det blir 2500 kronor utan moms. Nu kan du åka hem. Banderollen är färdig om en kvart fjorton dar.”

Doran åkte hem och satte sig och väntade. Efter tre dagar ringde telefonen. Det var Oreda, Iotas söta assistent.
     ”Hej, jag ringer ifrån AB Tryck och Skylt, din banderoll är färdig nu, den blev jättefin”.


Doran åkte genast och hämtade sin gula banderoll och betalade 2500 kronor plus moms. I varje hörn på den plastade banderollen fanns öljettförsedda hål. Doran åkte vidare till sin vän Mattias Galli, som hade både rejäla snören och en hopfällbar stege i aluminium. Tillsammans åkte Doran och Mattias till den södra infarten, det var därifrån stockholmarna kom, och klättrade upp i ett träd och hängde upp banderollen. Det var inte helt lätt men efter en timmes arbete var de klara. De gick tillbaka till bilen som de hade ställt halvvägs ner i diket vid rondellen och ställde sig att beskåda sitt verk:

 HYRSPÄNNAND ELOKALER 

”Vad fin den är”, sa Mattias Galli.

”Och vad bra den syns”, sa Doran.

 

Och när Doran hade skjutsat hem Mattias åkte han hem till sig och satte sig att vänta på att telefonen skulle ringa.

 

Kanske sitter han där än.

Av Lena M - 9 juli 2009 11:06

Gamla människor, ni vet 45-åringar och uppåt, har ofta läsglasögon. Många har flera läsglasögon, med olika styrkor för olika ändamål. Läsa bruksanvisningar, läsa DN, se på tv, sitta vid datorn, sy, kartläsning och så vidare.
     På läsglasögon man köper hos optiker, på bensinmackar och COOP finns styrkan angiven, ofta på skalmen. Ett komma noll. Ett komma fem. Tre komma noll. Eller vad man nu behöver vid olika sysselsättningar.

Min fråga är nu: Hur sjutton hittar gamlingarna rätt glasögon?

Styrkeangivelsen är ju så himla liten, kanske med "fel" färg mot ett mörkt underlag. Och den sitter på olika ställen på olika märken. Förutom strykan finns även märket och lite andra uppgifter på skalmarna. Man behöver ju läsglasögon för att se den!

Av Lena M - 7 juli 2009 14:02

Apropå röstningsfrågan på min sida - nu är jag nyfiken på er tjejers (och killars) åsikter. Just nu delad ledning mellan Skarsgård den äldre och Rolinski i BWO. Varför röstar ni som ni röstar?
     Vem på listan tycker ni aboslut inte är läcker?
     Vem saknas på listan?

Och bara så ni vet - det där är listan med ett gäng karlar som jag tycker är riktigt fina. Jag har själv inte lagt min röst än, jag har så svårt att välja.

Och som ni märker - det här är en lista med enbart svenskar. Vi återkommer med de utrikiska hunkarna!
    

Av Lena M - 6 juli 2009 19:02

Verkstaden kunde inte "släcka tvåan" därför att datorsystemet låg nere efter att de för drygt 4000 kronor (och ytterligare 10 000 för årlig service och kamremsbyte) fixat så att två varningslampor inte längre lyser utan anledning. Därför fick jag själv boka ombesikting och den första lediga tiden var i dag i Norrtälje, bara två dagar efter körförbudet. För 200 kronor och en kopp kaffe var det klart på några minuter.     

     Sedan åkte jag in till sta'n.

     Det var där det blev dyrt.


Dagens inköpslista summerades vid hemkosten sålunda:

Smycken 700 kr

Lunch, mjukglass och kaffe 100 kr

Solglasögon 745 kr

Biggaråer 40 kr

Tidning 30 kr

Skor 600 kr

Starköl 64,50 kr

Böcker 400 kr

Medikamenter på Apoteket 400 kr

Bilbesiktning 200 kr


Totalt nästan tretusen spänn.


Smycken - ja men det var ju rea och jag fick mycket för pengarna. Bland annat en ring, som jag redan har, som jag gav 500 kronor för då, men som nu bara kostade 150 kr, det är ju nästan ingenting, och tänk så bra att ha två, då kan jag ju ha en "i sta'n" och en "på landet".

     Rimligt.


Man måste äta lunch. Och någongång måste man trycka i sig årets första mjukglass. Med mintströssel. Och äter man måste man ha en tidning att läsa under tiden.

     Självklart.


Ett par sportglasögon att springa i är viktigt att ha när nu de förra har gått sönder. Att jag inte springer talar inte nödvändigtvis emot detta behov. Jag menar - hur ska jag någonsin kunna börja löpträna igen, om jag inte har några solglasögon?

     I mars köpte jag ett par fantastiska Polaroid solglasögon som man kan använda även över sina vanliga glasögon. De kostade faktiskt bara 400 kronor. Men vart tog de vägen? För någon månad sedan försvann de ur min sinnevärld. Borttappade eller nerpackade i flyttkartong det vet jag inte. Men ett par fantastiska solglasögon måste man ha och nu hittade jag exakt likadana på en optikerbutik. Nu kostade de 545 kronor men hej, 945 kronor för ett par fantastiska solglasögon, det är inte dyrt 

     Essentiellt.


På Systembolaget beställde jag en back hallonöl - Timmermans Framboise. Expediten tipsade mig om att det just kommit ett veteöl med hallonsmak. Så jag köpte ett par burkar för att prova. Och ett par kriek, för plötsligt blev jag sugen på körsbär. Mänskligt.

     Och så blev det ett halvt kilo biggisar på torget.


Sju deckare - nu kan det få vara vilket väder det vill!

     Nödvändigt.


Apotekets förnödenheter behöver fyllas på ibland. Men attans, jag glömde ändå det jag egentligen skulle köpa, nämligen B12-tillskott.

     Obetänksamt.


Så var det det där med skorna. Det är något konstigt som händer. Jag var färdigshoppad. Jag var på väg till bilen. Nyss hade jag sett en dam med jättesnygga sandaler, röda. Utan att jag ens märkte det gick jag in i en skoaffär jag passerade. De hade inga sådana röda skor som jag hade sett. Men på mindre än två minuter stod jag ute på gatan igen med ett par vita sandaler i en kasse, på väg mot bilen.

     Sjukligt.    


Nu sitter jag här med en vacker ring på mitt finger, äter biggisar och läser deckare (den andra, av fyra, av vilk jag just läst ut den fjärde). Av Håkan Östlund. Spännande. Välskrivet. Gotlandsmiljö. Hur kan det komma sig att inte denne Håkan är på allas läppar och försäljningstoppar istället för Camilla Läckberg? 

    Men det får bli en annan betraktelse.

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards