Betraktelser

Direktlänk till inlägg 10 juli 2009

Hur kunde det gå så långt?

Av Lena M - 10 juli 2009 20:55

Vid infarten till den stockholmska förorten hängde en stor gul banderoll. Jag såg den när jag åkte igenom samhället. Den fångade min blick. Vad stod det för budskap på den? Jag hann läsa:

Hyr? Hyss? Hyrs?

Hyrsp? Hyrspä? Hyr-spänne?

och så något om e-lokaler.

Vad är e-lokaler? Bokar man dem på nätet? Är det virtuella rum? Eller stod det ellokaler? Kontor för en elektriker kanske.

 

Det var först när jag passerade skylten den tredje gången som jag saktade in och hann läsa vad det stod:

 HYRSPÄNNAND ELOKALER 


Hur hade denna banderoll kommit hela vägen hit?

Det hela hade börjat med en kille, vi kan kalla honom Doran, som var ägare till några hektar obrukad mark. På denna mark fanns en lada, en vedbod, ett garage för jordbruksmaskiner samt en abnormt stor jordkällare. Doran fick den lysande idén att han skulle hyra ut dessa till hågade stockholmare, eller inhemska byfånar – ja, till vem som helst som kunde tänka sig att betala en hacka för att gifta sig i en vedbod, ha barnkalas på en höskulle eller fira studenten i en jordkällare. Nu gällde det bara att göra uthyrningsverksamheten känd.

Doran ringde en kille som har en kusin som var gift med en tjej vars pappa hade tryckeri. Vi kan kalla tryckaren för Iotas.
     ”Visst”, sa Iotas till Doran, ”kom hit och titta vad du vill ha”.

 

Doran åkte till Iotas och sa att han ville ha en stor banderoll. Iotas tog fram en från lagret som var 300 x 60 cm och den tyckte Doran var lagom. Gul skulle den vara, gult syns bra.
     ”Vad ska det stå för text på den”, undrade Iotas. ”Bäst du skriver på papper”, föreslog han och sköt fram ett postitblock mot Doran. Doran är inte så bra på att skriva. Han är mer en byggkille. Det ska vara stora och rejäla saker, inte sånt här smått som penna och ett löjligt litet block. Men han skrev i alla fall med sin ovana handstil och alla bokstäver kom med, i rätt ordning.


H Y R S P Ä N N A N D E L O K A L E R 

Och så mobilnumret under.
     ”Bra”, sa Iotas och tog blocket, ”det blir 2500 kronor utan moms. Nu kan du åka hem. Banderollen är färdig om en kvart fjorton dar.”

Doran åkte hem och satte sig och väntade. Efter tre dagar ringde telefonen. Det var Oreda, Iotas söta assistent.
     ”Hej, jag ringer ifrån AB Tryck och Skylt, din banderoll är färdig nu, den blev jättefin”.


Doran åkte genast och hämtade sin gula banderoll och betalade 2500 kronor plus moms. I varje hörn på den plastade banderollen fanns öljettförsedda hål. Doran åkte vidare till sin vän Mattias Galli, som hade både rejäla snören och en hopfällbar stege i aluminium. Tillsammans åkte Doran och Mattias till den södra infarten, det var därifrån stockholmarna kom, och klättrade upp i ett träd och hängde upp banderollen. Det var inte helt lätt men efter en timmes arbete var de klara. De gick tillbaka till bilen som de hade ställt halvvägs ner i diket vid rondellen och ställde sig att beskåda sitt verk:

 HYRSPÄNNAND ELOKALER 

”Vad fin den är”, sa Mattias Galli.

”Och vad bra den syns”, sa Doran.

 

Och när Doran hade skjutsat hem Mattias åkte han hem till sig och satte sig att vänta på att telefonen skulle ringa.

 

Kanske sitter han där än.

 
 
Ingen bild

Henrik G

13 juli 2009 22:31

Shit vad kul - min favorit Mattias Galli :D .

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards