Betraktelser

Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Om du inte är snygg vill jag inte ha dig

Av Lena M - 27 september 2009 18:28

Jag brukar hävda att jag är fördomsfri åtminstone när det gäller så ytliga ting som utseende, ursprung och sådant. Och det bevisas av att bland de människor jag beundrar och ser upp till och attraheras av finns alla möjliga typer. Långa och korta, tjocka och smala, män och kvinnor i alla åldrar. Det spelar ingen roll om de är ljusa eller mörka, svarta eller vita eller var de kommer ifrån eller bor. Jag ser mer till utstrålning, patos, åsikter och handling.


Av alla män som passerat revyn på min amorösa levnadsbana kan man också tydligt se att jag inte favoriserar någon Brad Pitt eller Robert Redford-typ. Mina män har varit svartlockiga, rågblonda, rödhåriga. De har haft långa lockar, mjuka vågor, snaggade nackar och .... nej. Ingen har varit flintskallig. Det måste vara en tillfällighet.

     Behändiga killar på drygt 170 cm och runt 60-kilosstrecket, långa killar på 190 och stadigt placerade runt tresiffrigt. Byggjobbare, egna företagare, postisar.

      Det är inte längd och vikt och hårfärg och yrke jag bryr mig om. Med män, som med alla nära vänskapsrelationer, är det hur jag trivs i deras sällskap som styr vad jag dras till.


Allt detta gör att jag med viss emfas hävdar att jag inte har några fördomar eller diskriminerande anlag.


Pytt.


Skamset kan jag konstatera att bland alla ovanstående personer jag beundrar, dras till, älskar, respekterar, åtrår finns det i princip ingen som är ful. Eller ens alldaglig. Snyggingar allihop.

     Jo men, säger ni nu försonande, den man tycker om blir ju vacker!.

     Jo visst, ni har rätt. Men nu ska jag berätta varför jag tror att jag kan ha missat massor av underbara människor i mitt liv bara för att jag inte ens ser åt dem jag uppfattar som "fula".


Ta bara ett så simplet exempel som Idol. (Är man hemma och förkyld och inte orkar göra något annat än halvligga bakåtlutad i soffan kan man se en hel veckas uttagningar och juryröstningar på tv en söndag).

     - Hur kan de bara välja bort somliga och hur i helskotta kan andra somliga vara kvar bland de 20 finalisterna?


Hur kunde den underbara Joy åka ur? Hur i allsindar kan Moa vara kvar, hon är ju inte snygg på en fläck? Hur gick somliga menlösa, vardagliga, intetsägande människor jag överhuvudtaget inte kan komma ihåg namnet på vidare från den första audtionen? Och varför ens tävla vidare - alla fattar ju att Eddie eller Erik vinner!

     Jag menar - så här långt kommet i tävlingen är ju alla tävlande duktiga sångare och sångerskor. Så varför rösta kvar dem som inte är vackra och har utstrålning, som berör och har böljande hår, snygga ben och gnistrande ögon?


Varför välja, och lämna valet till tittarna, mellan Piotr och Calle?

    Calle, herregud. Calle. Han klev in i rutan för första gången, satte sig på en stol, greppade sin gitarr, sjöng Walking in Memphis och efter en takt var jag kär. Bedårad, hänförd, lycklig. Honom ska vi ha!


Vad är en artist - om man inte gillar hennes utseende? Varför blir idrottsstjärnor ens idoler, om de inte ser bra ut? Vem kan älska en fotbollsspelare som inte är snygg, hur bra han än är (jäklar, där sprack logiken lite. Tänker på Maradona, Nedved, Zlatan. De är inga Michael Laudrup precis. Å andra sidan. Det är ingen annan heller. Jag inser att jag frå proklamera fotboll som undantag. Fotbollsspelare är inte snygga. Men de kan vara väldigt läckra, om de kan spela boll).


Jag kan bara med skammens rodnad på mina kinder konstatera att bland alla de människor jag favoriserar, beundrar och respekterar finns enbart människor jag tycker ser bra ut. De jag inte tycker ser bra ut, ser jag inte ens.


Mitt enda försvar är att jag inte är stereotyp när det gäller vad jag tycker är snyggt. De kan vara långa eller korta, tjocka eller smala, kvinnor och män i alla åldrar.


De kan till nöds även vara rödhåriga, eller helt flint.

 
 
Ingen bild

Sandra A

27 september 2009 21:37

Reserverar mig på en punkt, att Laudrup skulle vara snyggare än Zlatan! Det håller jag inte med om :-)

 
Ingen bild

P

27 september 2009 21:47

Skit också.

 
Ingen bild

Lena M

27 september 2009 22:13

Sandra min vän, nu är vi inte överens. Laudrup d.ä var inte bara en gudabenånad spelare utan också en väldigt snygg karl. Zlatan - han är Zlatan!

P - ajdå.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards