Betraktelser

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2009

ICA är så stort, så stort, ändå händer allt på ett enda ställe

Av Lena M - 6 oktober 2009 20:21

ICA Maxi ligger så bra till på min cykelväg mellan jobbet och hemmet. De har öppet sent på kvällarna, vilket passar mig som är morgontrött och därför är på hemväg efter stängningsdags för vanliga butiker.


Detta ICA Maxi är måhända en utmärkt affär. Jag blir dock stressad av den, för den är så hangarstor. Det är 100 meter från ingången till ingången. Alltså från de elektroniska dörrarna in i fastigheten till de elektroniska grindarna in till affären.


Man tar sin korg vid grinden och står i en flyglandningsbansbred gång med blommor till höger och smink till vänster. Blomavdelningen är större än en ordinär Interflora i gatumiljö och sminkeriet är lika omfattande som på Åhléns och Kicks. Om man ginar direkt vänster mellan schampo- och tandkrämshyllan kommer man till mataffärsavdelningen och slipper passera barnavdelningen, bok- och pappershandelsavdelningen, klädbutiken och husgeråd.


Jag har ännu inte varit på alla ställen i butiken men hyllorna löper trevåningshushöga med läsk, hushållspapper, tvättmedel, flingor och chips. En sådan här affär, där ett glömt paket ägg genererar en kilometers promenad, är inte gjorda för kunder som jag. Som kilar in på hemväg för att fylla på med frukt, fil, snarr och färskt bröd. 

Jag är dessutom storkonsument av Loka citron. En stor flaska ligger alltid i kylskåpet. Igår drack jag det sista, idag skulle jag fylla på. Väl framme vid läskavdelningen hittar jag vattenhyllan (varför har de livsmedel tre meter upp - ingen kund når dem ju?) och ser en reklamskylt med orden "Ny praktisk storlek". Loka citron finns numera i literbutelj. Den ser pluttig och behändig ut, jämförelsevis. Den kostar 7,90 plus pant. Flaskan på 1,5 liter kostar 7,90 plus pant. Jag tar den nya praktiska storleken.


Jag har bara köpt ett fåtal varor, flaskan och något mer ligger överst i cykelkorgen, ovanpå hjälmen. I vardera handen bär jag någon liten sak. Ställer mig en i en kassa där en man i 40-årsåldern just plockat upp sina varor, också ett fåtal, på bandet och han lägger dit varuavskiljaren så att jag kan lägga ifrån mig mina varor. En tant står vid kassörskan och ska betala. Men hennes pengar räcker inte. Eller pengar. Det pep i kortläsaren helt enkelt. Hon velade en stund om hon skulle plocka tillbaka några varor. Hennes barnbarn (eller dotter, folk har så konstiga åldrar nuförtiden) stod vid packänden och ringde en man i hushållet och försökte förklara "ICA Maxi" och "pengar" utan framgång. Kassörskan frågade vänligt om hon skulle parkera betalningen, vilket hon fick ett jakande svar på och började slå in mannens varor. Det gick finfint tills hans krukväxt stod på tur. Den var inte prismärkt. Kunden mindes inte själv priset och ingen svarade i telefon när kassörskan ringde. Mannen packade övriga varor. Kvinnan med för lite köputrymme på pengakortet körde in hela kundvagnen i butiken igen och strax kom en annan kassörska med ett negativt besked till vår, hårt prövade men alltigenom vänliga, kassörska. Nej, hon fick inte parkera kunden, stänga sin kassa och reda upp situationen, det var för mycket folk. Nehej, men kunde hon möjligen få hjälp att ta reda på priset på krukväxten? Jadå, jag ringer, sa hennes kollega och gick iväg. Tanten med kundvagnen sa att hon skulle komma tillbaka och betala.

     - Hur lång tid tar det, undrade kassörskan

     - En halvtimme kanske, jag vet inte hur tunnelbanorna går.

     - Klarar sig maten i vagnen?

     - Nja, det är en del kylvaror. Och djupfryst.

     - Då måste vi lägga tillbaka varorna då.

     - Ja. Det tar nog en halvtimme för mig.


Interntelefonen ringer. Vår vänliga kassörska fortsätter samtalet med den övertrasserade tanten och lyfter luren, får ett pris i örat, slår in det på kassaapparaten samtidigt som hon avslutar samtalet med tanten och säger "629 kronor" till mannen som okejar beloppet i kortläsaren och nu är det min tur. Tanten bakom mig har redan knuffat mig två gånger i ryggen och suckat i mitt bakhuvud. Själv står jag lugn. Jag har ingen tid att passa och har inte köpt glass.


Jonnar hem och sätter klacken i fållen. Igen.

 
 
Ingrid

Ingrid

6 oktober 2009 21:07

Hahahaha vilken underbar blogg!!
var tvungen att läsa den 2 ggr, helt suveränt!!
Är själv butiksmedarbetare, bla kassörska i en Ica butik, dock inte så stor som din maxi butik.. och det är hej dundrandes roligt att få läsa tankarna från en stackars väntande kund i kön..
Den där suckande tanten som du hade bakom dig träffar vi allt för ofta... oavsett vilken suck det är =)
Tack för en underhållande blogg!!!

Mvh Ingrid

http://iddeh.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lena M

6 oktober 2009 23:21

Tack snälla Ingrid!
Ni kassörskor är oftast bra - men i övrigt har jag mycket gnäll på handlarna - håll utkik efter mera!

 
Ingen bild

Helena

15 oktober 2009 20:56

Ja var snäll mot ICA Maxi så kanske du får ett geléhjärta i februari. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards