Betraktelser

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Dagens språkfråga

Av Lena M - 25 oktober 2009 11:07

Det är roligt när språket utvecklas och förnyas. När dialektala och utländska uttryck vävs in och blir svenska. "Chilla" känns som ett ursvenskt verb numera, till exempel. En stockholmare kan säga "görskoj" utan att låta märkvärdig.
     Ibland går det fort.

     När blev  "ligga" vedertaget uttryck för att ha sexuellt umgänge?


De första gångerna jag hörde det tyckte jag bara det lät infantilt. Nu har jag fått acceptera att det heter så. Men jag förstår fortfarande inte varför. Hoppas läsekretsen kan förklara för mig när och varför det blev så här.


När jag växte upp hette det "ligga med", eller "ha sex" eller "knulla" om man ville ha ett slangord, en omskrivning för "älska".

     "Har ni haft sex med varann?"

     "Igår låg jag med Pelle."

     "Hur många killar har du legat med?"

     "Du har verkligen knullat runt!"

     "Min man och jag älskar helst på morgnarna."


Ja, ända tills alldeles nyss hette det så.

     Men nu heter det:

     "Har du fått ligga än?"

     "Igår fick jag ligga."


Jag undrar om det heter "hur många killar har du fått ligga?" eller "Hur många har du legat?" Kan "ligga" förekomma i tempusböjd form? Kan "ligga" i betydelsen "samlag" användas utan hjälpverbet "få"?


Är inte risken för missförstånd stor - menar du att du låg eller att du hade sex? Helt plötsligt känns det tokigt att berätta för någon att "igår låg jag hela dagen". De kanske tror man jufsat runt i sänghalmen hela dagen!


På engelska, franska och tyska används verbet "sova" i betydelsen idka sexuellt umgänge. Kanske på andra språk också, jag är inte insatt i det. Vilken svensk valde att införa "ligga" istället för "sova" i vårt språk?


Framförallt - när hände detta?

    

 
 
Ingen bild

Eva

25 oktober 2009 15:10

Oj då, tur att du upplyser mig för det hade jag verkligen inte en aning om!

 
Ingen bild

Andreas

25 oktober 2009 15:23

Ligga är väl förhållandevis enkelt ändå. En del andra omskrivningar är svårare. Andra ord jag har hört användas för samma sak är umgås, fika, närhet, träffa, leka, dejta... och vips så är livet jätteförvirrande. "Hur många träffar du just nu? - Tre. Och sen två till som jag inte haft sex med än." Märkligt läge.

 
Ingen bild

kjell åström

25 oktober 2009 16:35

Som samtalspartner med ibland psykotiska missbrukare så lär man sig ganska snart att det är klarspråk som gäller. Inga onödiga omskrivningar utan så att säga rakt på rödbetan. Det vad gäller innehållet så att säga...där har man ju varit med några år så visst har det rent semantiska oxså ändrats genom åren. Roligt att det gamla knulla har överlevt det mesta medans andra som jag tycker roligare och mera smakfulla beskrivningar av kön och av akten spolats bort. Jag har ju näst intill bara erfarenheter av det talade ordet så att säga å då är det inte riktigt tal om "ligg" bland mina klienter. Annars så säger kollegorna att jag är en gammaldags berättare som kan med tio ord berätta det andra kan med ett...hehe. Men jag fortsätter nog så.!!?
Ref "fuck" som ju är ett skällsord i den engelsktalade delen av vår jord så vore det ju kul om man istället på svenska när man är arg på någon skulle säga "knulla dig"....är man verkligen arg då????

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards