Betraktelser

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

Välja, val, tvi vale

Av Lena M - 31 oktober 2009 12:06

Missförstå mig rätt - jag tycker om att titta på Idol, i alla fall de få minuter som visar när deltagarna sjunger och de påföljande juryutlåtandena.


Men jag undrar, stillsamt:

     Varför påpekar juryn så ofta "låtvalet"?

     "Du valde den perfekta låten, den är som gjord för dig!"

     "Ikväll gjorde du helt fel låtval, den var alldeles för svår för dig."

     "Jag är lite förvånad över att du valde den där låten."


Men - deltagarna väljer inte sina låtar! De får dem tilldelade. Så varför ta med den detaljen i betygsättningen. Att få IG för att man gjort ett dåligt val, när man inte ens haft ett val att göra, synes mig lite magstarkt.


Man hör aldrig deltagarna säga "jag valde den här låten därför att..." eller "den veckan valde jag en låt som jag tycker passar mig som en smäck". Nej, de säger:

     "Låten jag fick passar mig bra."

     "Det var en svår låt för mig, men jag tog det som en utmaning."

     "Jag blev så glad för den här låten för den har jag gillat sedan jag var liten."


Min uppfattning är att deltagarna får låtar efter hur gärna producenten, kanal-VD:n och möjligen, möjligen juryn vill ha kvar dem i tävlingen.

     "Ge Erika 'Sway', den sätter hon aldrig, så vi blir av med henne någongång, den menlösa dockan!"

     "Calle gillar vi inte, men han drar tittare fortfarande så låt honom glänsa i 'American woman* den här veckan då."

     "Ge Erik gamla uttjatade, töntiga och tröttsamma popschlagerdängor från tråkigt 80-tal så det inte märks hur mycket bättre än alla de andra han är. Shit, han lyckades göra den låten också till ett kanonnummer..."


Calle och Tove är fortfarande mina favoriter. Men Erik är bäst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards