Betraktelser

Alla inlägg under oktober 2009

Av Lena M - 6 oktober 2009 19:04

Alldeles snart ska jag berätta om ett besök på ICA Maxi. Det kan vara roligt för er att höra om, skulle jag tro.
Men först - veckans tips:

Om du cyklar iklädd en vadlång kappa och ett par boots med pekfingersmala höga klackar och svänger in vid trottoaren mot affärn och lite snyggt ska kliva av cykeln just innan den helt stannat - se då till att inte sätta klacken i kappfållen.

Av Lena M - 4 oktober 2009 23:09

Jag har säkra indikationer på att hösten har infallit de senaste dagarna.

Meteorologiskt antar jag att det är höst när dygnsmedeltemperaturen är över noll men under något, som 10 plusgrader gissningsvis. Och så blir det vinter när det går under nollan.
     Men jag ger inte mycket för meteorologi.
     "Kommer det uppifrån är det nederbörd" - den meteorologin räcker långt för mig.

För övrigt kan jag inte alls förstå allt det hysteriska "titta på vädret" som folk håller på med. Det vill säga - de tittar på teve för att se vad olika kanaler säger om vädret som varit, vädret som är och vädret som ska bli.
     Vad det har varit för väder måste väl ändå vara ointressant att lyssna på? Det vet man ju redan. Och vad det är för väder behöver man väl ingen tv, radio eller dator för att få veta? Det är bara att titta ut genom fönstret eller öppna dörr'n!
     Och vad det ska bli för väder, det kan man ändå bara gissa. Även om tv-meteorologen säger att det ska bli "sol och 20 plusgrader och svag vind hela lördagen i Stockholmsområdet" så kan man ändå inte veta vad det är för väder just på den plätt av hela stora Stockholm där man själv råkar befinna sig på lördagen. Ibland ösregnar det ju i grannsocken men är torrt och varmt på min altan. Det kan ingen John Polman eller Åsa Bodén göra något åt. (Det måste väl finnas några nya välkända tv-meteorologprofiler, några från det senaste decenniet?).

Numera är det mest yr-punkt-no som det refereras till när det gäller väder. Den sajten synes alla människor vara ständigt uppkopplade till. "Det blir sol i helgen", utropar man glatt på måndagsförmiddagen. Framåt eftermiddagsfikat hör man "nu blir det sol men lite molnigt till helgen". Vid tisdagslunchen påstås det att "det blir 22 grader och sol på lördag" medan man på onsdagen menar att "nu blir det bara 20 grader på lördag".
     Men her-re-gud - det är inte lördag förrän om en vecka! Det är ett språkligt fel att säga "nu blir det 20 grader på lördag istället för 22". Det har inte varit några grader alls, det är inte lördag än!

Nej, min metod är hundra procent säker - jag vaknar, jag kliver ur sängen, jag drar upp rullgardinen, tittar ut genom fönstret och tittar på termometer. Sedan har jag en tydlig bild av om jag behöver handskar när jag cyklar till jobbet eller inte. Idag. Hur jag klär mig på lördag, det får vi se då. Det beror lite på vädret.

Med samma osvikliga metod kan jag därför med säkerhet påstå att hösten nu har infallit.

1. Häromdagen tog jag för första gången för säsongen på mig en jacka.
2. I dag hängde jag tvätten i torkskåpet istället för på torkvindan.
     (dock är det en varm höstdag, eftersom jag gick ner till garaget där torkspåket står iklädd endast sandaler och lilla korta, urringade bomullsklänningen utan ärm och bara ben).

Vinter - det blir det när jag tar på mig strumpor.

Av Lena M - 3 oktober 2009 20:00

Om man, just när skymningen faller en oktoberkväll vid halvsjusnåret, svänger av från den stora vägen, den som är en riksväg med tresiffrigt nummer och forsätter uppåt landet och sedan fortsätter på en väg som är både asfalterad och har en hastighetsbegränsning på 70 men ändå är en mindre och en aning betydelselös väg och under en mil färdas på denna väg utan nummer innan man svänger in på den ännu mindre vägen, utan namn, utan nummer, in i byn med 50 kilometersskylt strax före kyrkan och under denna mil på denna nummerlösa väg genom det roslagska landskapet i skymning inte möter en enda bil -


är det då ett tecken på att man verkligen bor ute på vischan?

I mörka skogen. På bondlandet. In the middle of nowhere. Långt bort från ära och redbarhet.


Och hur ska man i så fall tolka det faktum att när man, 500 meter från sin egen garageuppfart, just när man ska svänga in på den av vägsamfälligheten ägda grusvägen som slutar tre kilometer uppe i ren skog, faktiskt möter en bil som kommer på byvägen från andra hållet - och som blinkar för att svänga in på samma lilla smala grusväg?


Att man bor i city av the middle of mörka skogen?

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards