Betraktelser

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Är det så här du beter dig, människa?

Av Lena M - 12 november 2009 00:43

Du kommer körande på motorvägen. Den är trefilig och hastighetsbegränsningen är 110. Till höger finns ytterligare en fil, som är en påkörningsfil. Det är en strid ström av bilar i samtliga filer, det rullar på i cirka 100 kilometer i timmen, det vill säga, det går lite långsamt och är en viss köbildning. Det är torsdag eftermiddag och alla är på väg hem från jobbet. Det har börjat skymma och inom en kvart kommer det att vara mörkt. Men vi är nära storstaden och det finns vägbelysning.


Längre fram ser du stora skyltar som hänger över vägbanan. Det är vägvisningsskyltar som används vid vägarbeten och olyckor. Över den yttersta filen lyser den digitala skylten med ett stort rött kryss. På skylten till vänster om den, alltså den som sitter över den vänstraste filen, visas en gul pil som blinkar mot mitten. Över den innersta filen lyser en likadan pil. Långt därframme ser man att trafiken stoppar upp när fyra filer ska in i en enda.


Tänk dig in i att du befinner dig i din bil i den vänstra filen i just den här situationen.

Vad gör du? 


  • Jag kör så fort jag kan tills jag kommer till skyltarna med krysset och pilarna, där tvärstannar jag och tränger mig in i kön som bildats därför att fjorton stycken före mig gjort likadant.
  • Jag fortsätter i den vänstra filen – jag ser ingen tremeters bergvägg som hindrar mig.
  • Jag fortsätter i den vänstra filen, det tjänar jag sju bilar och 20 sekunder på och jag är en upptagen person som inte har tid att vänta i onödan.
  • Jag fortsätter i den vänstra filen, det tjänar jag sju bilar och 20 sekunder på och det är alltid den som är först som är bäst. 
  • Jag blinkar höger när jag närmare mig avstängningen och kör varsamt i anpassad fart in i den högra filen enligt blixtlåsprincipen.
  • Jag ligger redan i höger fil, för jag såg de där avstängningsskyltarna på långt håll.

  

Så går du och handlar på, säg, PrisXtra i Hallonbergen. Plockar på dig mjölk och bröd, fil, frukt och en flaska diskmedel. Och kanske en chokladkaka på vägen mot kassorna.

Det finns tre kassor. Den ena är obemannad och stängd. Den andra har en kö på fyra-fem personer, varav åtminstone en har en vagn, tämligen välfylld. I den tredje kassan står en tjej och lägger upp sina varor på bandet. På kanten till bandet står en skylt med texten ”Den här kassan är stängd”.


Tänk dig att det är du som i det här läget kommer gående mot kassorna.

Vad gör du?


  • Jag ställer mig bakom den där tjejen eftersom det är kortast kö där, jag är en upptagen person och har inte tid att vänta i onödan.
  • Jag ställer mig, försiktigt, bakom tjejen, läser skylten som det står ”den här kassan är stängd” på och frågar tjejen som står på tur: ”Är den här kassan stängd?” 
  • Jag ställer mig i ”den här kassan är stängd”-kön därför att jag är icke läskunnig/dum i huvudet/totalt väck (stryk det som ej önskas).
  • Jag ställer ifrån mig korgen och går genom kassan utan att passera gå. Jag har fan inte tid att köa på en jävla mataffär.

Vem du än är, vilket alternativ du än väljer – jag träffade samtliga en helt vanlig torsdag på min väg hem i en helt vanlig stad i en varm och vacker oktobermånad i nådens år 2009.


Men jag dömer ingen.


 
 
lyckans smed

lyckans smed

12 november 2009 16:33

all lycka till dig...

http://www.lyckosmide.se

 
Ingen bild

Herr S.

14 november 2009 13:16

Stina From Where?

F.ö verkar trafikproblemen vara univers- eller i alla fall nationella. östersundare verkar ochså ha svårt att inse fördelarna med blixtlåskörning. Däremot handlar "problemen" med ICA mera om:
a. att de råddar om affären så fort man lärt sig hitta sedan förra områddningen
b. att de konkurrerar ut sig själva (och ev. andra på köpet)med allt större anläggningar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards