Betraktelser

Direktlänk till inlägg 26 november 2009

Jag dissar, jag dissar dig, jag diss diss dissar dig

Av Lena M - 26 november 2009 20:39

Dissar har blivit ett väletablerat svenskt verb.


Dissar - det låter helt klart som en förkortning av ett längre verb. Ungefär som man sedan länge kan säga "kollar" lika gärna som "kontrollerar" även i seriösa sammanhang. 
     Men vilket ursprungsverb döljer sig bakom "dissar"?


Jag själv är helt säkert på vilket verb jag menar när jag använder dissar. När jag frågar slumpvis utvalda personer inom min bekantskapskrets visar det sig att alla har lika bestämd vetskap. Det är bara det att de svarar olika.


Så - vad betyder dissar?


Dissociera.

     - Jag fjärmar mig från dig. Jag skjuter dig ifrån mig. Mina åsikter är inte förenade med dina.


Diskvalificera.

     - Du får inte vara med. Jag fimpar dig. Du är utvisad.


Distansera.

     - Jag vill inte vara i din närhet. Jag lämnar dig och går härifrån. Bort med dig.


Diskreditera.

     - Jag tror dig inte. Inget du säger är sant.


Diskriminera.

     - Jag tycker inte du räknas. Du är sämre än resten av oss.


Disponera.

     - Du har ingen talan. Jag styr över dina handlingar och åsikter. Jag äger dig.


Dissekera.

     - Jag ska skära sönder dig och studera dina inälvor nogsamt.

     (nja, kanske inte)


Distrahera.

     - Jag stör dig. Jag får dig ur balans.


Vid närmare dissektion (sic!) visar det sig att olika personer följdaktigt också menar olika saker med att dissa någon. Om en ung man säger "Jag dissade den jäveln" så kan det betyda att han slog honom på käften, rätt och slätt. Vilket inte enligt mitt språköra går ihop med något av förslagen ovan.


Vad gör man när man dissar någon? Går därifrån? Puttar bort vederbörande? Ser ner på någon? Bortser från vad han säger? Ignorerar personen?


Det är roligt när språket utvecklas och när nya ord införlivas i svenskan. Mindre kul när man inte begriper vad människor säger. Då blir det keff, på ren svenska.


 
 
Ingen bild

BAF

27 november 2009 08:08

Första gångan jag stötte på "dissar" hörde jag felaktigt "pissar". Kan du tänka dig att jag tycker illa om detta uttryck?

 
Ingen bild

kikapu

27 november 2009 13:30

Många olika tolkningar finns det! Enligt min uppfattning kommer uttrycket från engelskan och är en förkortning av "disrespect" - och skulle då kunna tolkas som att man nedvärderar, bortser från, ignorerar personen. Men det är ju bara min enkla uppfattning, det står dig ju fritt att dissa den :-)

 
Ingen bild

Herr S.

27 november 2009 13:50

Har fattat det som att någon översköljer en annan med invektiv och negativ kritik, vilka i sig oavsett sakinnehåll smutsar ner (kontaminerar?:-))"mottagaren". Såsom seden är bland t.ex kända rappare i USA (man spelar t.o.m in resultatet).
Men tydligen innebär det för många i tonåren att man istället "tiger ihjäl" någon. Aktivitet gm passivitet! Förutsätter ett stort behov av bekräftelse och sociala kontakter.
Dina förklaringar är synpunktsrika men i vissa fall aningen långsökta. Det går väl att fatta "dis" som efter att ha varit en allmänt negativ förled, blivit ett verb i sig? Eller?
Det här skulle K-G se!

 
Ingen bild

P

27 november 2009 20:21

Jag tycker det är tjockt bra att du tar upp språkfrågor här.

 
Ingen bild

P

27 november 2009 20:22

Och dessutom med Povel-referens i rubriken!

 
Ingen bild

LM

8 december 2009 22:26

Haha BAF - för dig är dissar ett ännu värre ord än det faktiskt är!

Kikapu - vad besviken jag blir - svengelska :-(

Själv anser jag att "dissar" betyder att man ignorerar någon eller hans åsikter, tar avstånd ifrån, bortser ifrån, negligerar därför att man tycker han har fel eller beter sig illa.

 
Ingen bild

madeleine

18 oktober 2010 16:56

behöver diss på en tjej som luktar illa och är smutsig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards