Betraktelser

Direktlänk till inlägg 30 januari 2010

Hur har jag levt, egentligen?

Av Lena M - 30 januari 2010 23:56

Det är tio år sedan jag blev med lantställe. Ett eget hus i Roslagen. Sedan dess har jag tillbringat 40 procent av årets alla dygn där, helger, semestrar, jular osv, resten "hemma i sta'n". Det är trettio år sedan jag flyttade hemifrån så den räknekunniga läsekretsen kan raskt förstå att jag bott och rått mig själv länge, innan jag fick egen sommarstuga. Hela tiden har jag bott i lägenheter, närmare bestämt i fem olika sådana, med undantag för ett par år då jag var sambo i Rimbo.
     Vad jag inte förstår nu, med tio års husägande på nacken, är vad sjutton jag gjorde på helgern tidigare?
     Inte för att jag är varken händig eller pysslig och framförallt inte arbetssam. Men under mina husår har jag målat fasader, burit ved, grävt, rensat, sått och satt, flyttat, ändrat, klippt, burit och släpat en himla massa jord, buskar, blommor och grönsaker. Jag har skottat snö, räfsat löv, plockat vinbär, bakat oräkneligt antal rabarberpajer, oljat altanen, städat garage och bodar, klippt gräs, haft besök av många övernattningsgäster, haft träningsläger, målat, möblerat om, städat, burit in och ut trädgårdsmöbler, monterat, målat och oljat trädgårdsmöbler, gillrat och vittjat råttfällor, rensat grusgången, målat dörrar och dörrfoder, köpt ny kyl och frys, ny spis, ny platteve, skurat mattor. Ja, allt sådant som man gör i ett hem, som består av ett hus, med vedspis och roslagsspis, med garage, carport, vedbod, ett par bodar och förråd, ett stort grönsaksland och tio perennrabattr och en blivande syrénberså.

     Framförallt har jag suttit otaliga timmar på min altan och fikat, läst böcker, löst korsord och samtalat med vänner och släktingar.


Alla dessa timmar av arbete, vila, rekreation, utomhustillvaro, natursköna upplevelser, skit under naglarna, solbränd kropp. Vad sjutton gjorde jag med alla dessa timmar innan jag hade mitt hus?

 
 
Ingen bild

Monica

4 februari 2010 22:14

Du var du ute i stugan då med. Fast du hade inget ansvar. Föräldrarna dina gjorde det som skulle göras. Du kunde göra det du ville. Cykla, gå, fika och bada med mig. Sitta och läsa på altanen.
Det är inte så svårt att få tiden att gå, om man som du har vänner och intressen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards