Betraktelser

Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Melodifestivalens fjärde deltävling i repris

Av Lena M - 2 mars 2010 18:17

När Melodifestivalen krockar med en tremil är en repris dagen efter perfekt. Visserligen går det inte att missa vilka som gick till final, i alla fall inte om man är uppkopplad mot Aftonbladets OS-rapportering och Facebook. Men det spelar ingen roll. För det här handlar inte om tävlingen i sig, utan om vad jag tycker om den.

     Och jag tycker om Dolph Lundgren i mustasch och läder, som sinnebilden av en tysk bögporrstjärna (sagt av en som aldrig sett vare sig en porrfilm eller en bögstjärna eller knappt ens en tysk). Men Dolph älskar jag nästan lika mycket som Axel. Som uppträdde senare på söndagkvällen.
     Men först melloreprisen:


Bidrag nr 1

Hon har ingen överkropp, flickebarnet!


Bidrag nr 2

Är Ozzy Osbourne med i svenska Melodifestivalen? Eller är det den manliga delen av Mouth och McNeal från 1974? Tänkte jag, eftersom jag kokade kaffe till frukosten och missade presentationen.

     Men det var Py Bäckman. Låten måste jag ha missat helt, inklusive alla snabbgenomgångar.


Bidrag nr 3

Här kom den. Årets favoritlåt, som jag väntat så på. Ingen Rongedahl och absolut ingen Ola Salo. Men en vacker man med fin röst och en glad sång räcker långt. Om inte annat avgörs det av skorna.


Bidrag nr 4

Det här gillar jag. En käck grupp med en kul sång. Fina sångröster, särskilt den blonde vars håriga bröstkorg jag önskar jag aldrig hade behövt ta del av. Men. Blev det inte väldigt tjatigt? Det är inget bra betyg om man tycker en treminuterslåt känns onödigt lång.


Bidrag nr 5

Den här flickan har en röst som ingen annan sångerska har. Jag minns att jag såg henne i Idol också. Låten är cool, men mer något man sitter hemma och mediterar till än diggar på lördagkvällen. Svarta nylonstrumpor i röda converse till hudfärgad nattlinnesklänning med omotiverad nätunderkjol är verkligen inte snyggt heller. Jag gillar Anna och jag gillar låten. Men jag kan inte riktigt hantera att flickan bara är 18 år och pratar, sjunger och har uttryck som en 40-åring.


Bidrag nr 6

Hoppade Bengtzing av i år eller? Så att Pernilla Wahlgren Schollin Ingrosso fick ta över hennes schlagerdänga? Ja, det var i så fall en god nåd. Bengtzing har understundom haft en och annan bra låt, men Wahlgren är betydligt behagligare att se och höra på. Snyggt nummer. Snygg klänning. Snygga dansare. Klassisk schlager både till text och musik. Habilt. Inte mer än så.


Bidrag nr 7

Jag brukar falla för tuffa och söta pojkband med glada truddeluttlåtar. Tänk Jimmy Jansson. Jag tycker fortfarande "What difference does it make" med hans band är en av de bästa Melodifestivllåtarna. Det måste vara tio år sedan nu så han var väl inte mer än 14-15 år då, men redan hur bra som helst. Hur han är nuförtiden har jag ingen aning om - dog hans karriär när han blev vuxen? Men nog om Jansson. Det här gänget hade kunnat vara bra om bara låten hade varit bättre. Texten hade kunnat vara kul, om den behållt sitt "Det börjar verka kärlek banne mig"-tema, men skrivits på ett helt annat, begåvat, sätt. Men nu föll det tyvärr på alla punkter, inklusive sångarens shorts, strumpor och skor. Det finns en gräns för hur käckt det kan vara.


Bidrag nr 8

Proffsigt, mycket proffsigt. Jöback är en stjärna. Med en annan, mindre karismatisk och välsjungande artist, hade Hollow varit bara tröttsam. Men Jöback lyfter den, och då leder det till final. Men jag är skeptisk.


För övrigt undrar jag varför jag alltid reagear så starkt när jag får se Claes-Göran Hederström sjunga sin one-wonder-hit "Det börjar verkar kärlek banne mig". Visserligen har han en fantastisk röst. Som Magnus Carlsson (ja, han i Barbados) och Engelbert Humperdinck och Mats Rådberg i ljuvlig kombination. Men så himla snygg är han väl inte? Jo, han ser bra ut. Men sådana reaktioner som han framkallar brukar det krävas en Dolph Lundgren för. Dessutom var jag bara en liten tös när han vann Melodifestivalen. Även om jag minns låten kan jag näppeligen knappt ha förstått texten eller tyckt att farbrorn var söt. Kanske är det att han blir någon slags myt - en mystisk man med fantastisk röst som aldrig syns på tv. Ändå uppträder han fortfarande och han säger själv att den kultförklaring han har fått inte är så svår att uppnå: "Det är bara att sjunga samma låt i 40 år."

     Hur som helst rös jag av välbehag när han kom fram bakom den lila skärmen och fick den duktiga och snygga Måns att framstå som ett blåbär till artist.


 
 
Ingen bild

Herr S.

4 mars 2010 13:09

Vitvaruhandlaren Hederström hade ytterligare ett par hits, tror jag mig minnas. "Man är man" och "Här ute på landet" var några. Och fanns det inte med en annan ESC-låt (före ESC) som hette "Låt oss gå tillsammans" och anspelade lite på "ungdomsupproret"?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards