Betraktelser

Direktlänk till inlägg 14 mars 2010

Hur kunde Darin INTE vinna?

Av Lena M - 14 mars 2010 19:28

Vi var fyra kompisar som tittade på Melodifestivalens final igår kväll. När Darin hade framfört sitt bidrag - i sin urläckra vita kostym! - sa jag:

     - Nu stänger jag av teven. Nu är det klart. Darin är bäst. Det spelar ingen roll vad som framförs härnäst. Det där var vinnaren.


Naturligtvis stängde jag inte av teven, jag är väl inte helt galen. Men även om Andreas Johnsson är underbar och hans låt härlig och Salem Al Fakir gjorde ett jättebra uppträdande - i mycket snygg grå kostym - och trots att jag tycker om Jessica Anderssons klassiska balladdänga i gräddbakelseklänning draperad så var Darin i en klass för sig. It hurts, it hurts, it hurts - ja, det gör ont där i slutklämmen med höga toner, strålkastare och lidelsefull smärta.


Vi fyra som tittade tillsammans hade tippat vilket bidrag vi trodde skulle vinna. Jag hade tippat "This is my life". Övriga hade tippat "Manboy", "We can work it out" och "Unstoppable" (ska det verkligen stavas med två p?).


Den låt man tror ska vinna har föga något att göra med vilken låt man tycker bäst om. Där hade vi angivit: Darin, Darin, Darin och ... Anna Bergendahl.

     Vi tre (kvinnor) som hade Darin som förstafavorit hade samtliga Bergendahlskan som nr 3 på favvolistan. Våra tvåor var Johnsson, Andersson och Timotej så mild att du kan tvätta håret varje dag. Den manlige kompisens andrahandsfavorit var Ola.


För att bringa balans och förståelse i vår viktiga tillvaro hade vi alla också utsett den låt vi tyckte minst om och som vi verkligen inte ville skulle vinna, Manboy fick två sämstpoäng, Pernilla Wahlgren fick en och den manlige kompisen, han som trodde Ola skulle vinna, dissade Salem Al Fakir.


Svenska folket, de som ringer, var inte helt överens med oss. De gillade Bergendahl mest och den Tom Cruiseliknande manspojken näst mest.

     Ola - honom gav de inte en enda poäng. Vad är det för fel på skånska blondiner?


Såg jag helt fel bland chips och tårta, eller ledde inte Andreas Johnsson efter europaländernas röstning? Och Salem Al Fakir när även de svenska städerna sagt sitt?
     Men svenska folket, de som ringer, gav inte Andreas Johnsson en enda röst. Och - om ni frågar mig - för få till Salem Al Fakir.
     För handen på hjärtat - nog har en sjuttiotalssoundlåt med en kostymklädd kille med världens snällaste leende och gladaste ögon vid en flygel bättre chans att gillas av våra europeiska grannar än en rar menlös flicka, om än med märkvärdigt fin röst och en skön låt, med konstiga kläder och ingen show?


Snyggast: Darin
Bästa låt: You're out of my life

Bästa framträdande: Darin

Sämsta klädbyte från delfinal till final: Pernilla Wahlgren

Sexigast: Andreas Johnsson

Bästa bakgrundsdansare: "Jag vill om du vågar"

Bästa skåning: Ola

Sämsta skåning: Saade

Coolast pianist: Olas

Bästa fiol: den som Timotej inte spelade på

Pompösaste Kempe: Hollow

Bästa Kempe: Rubarths

Bästa Sally Oldfield: Bergendahl

Snyggast kläder: Darin

Fulast kläder: Bergendahl

Kvällens bästa: schlagerstjärnornas portpurri

Kvällens Lundgren: Dolph

Meltzers snyggaste klänning hittills: den inledande i finalen

Årets bästa mellolåt: Neos "Human frontier"

Årets bästa låt som inte gick vidare från första omgången: Jenny Silvers "A place to stay"

Årets värsta fastna på hjärnan-låt: båda fiollåtarna(båda låtarnas intro och slutkläm är bra, Orsa spelmäns låt hade dessutom en bra vers - det är bara allt det det andra, dvs själva sången, jag inte står ut med. Jag älskar fiol. Men allt blir inte bra, bara för att man har med en fiol).
Finalens mest onödiga gäst: Malena Ernman. Eller nej förresten, Elisabeth Höglund.

 
 
Ingen bild

Herr S.

14 mars 2010 21:08

Så det var inte bara jag som kände igen Sally Oldfield 30 år (eller mer) efteråt? Mandala?

 
Ingen bild

Stout

17 mars 2010 17:09

Bra rubrik du har skrivit! Helt rätt svenska, eller?

Gör om, gör rätt!

 
Ingen bild

LM

18 mars 2010 00:24

Tack Stout!

Helt korrekt svenska!
Rubriken alltså.

 
Ingen bild

Löparen

18 mars 2010 14:28

Korrekt rubrik eller inte?
Tja, det beror på vad fröken Lena avser..
Ett sätt att skriva kunde vara:
"hur kunde det komma sig att inte Darin vann?" Där avses då det häpnadsväckande i att han faktiskt inte vann.
Som rubriken nu är skriven, uppfattar jag så som att frågeställaren ser Darin som en självklar vinnare, men letar efter orsaker till varför han/hon (jag vet ju inte säkert..) inte kommer att vinna.

 
Ingen bild

LM

18 mars 2010 22:05

Hur kunde Anna Bergendahl vinna?

Hur kan man inte förstå rubriken?

 
Ingen bild

Löparen

19 mars 2010 09:25

På fråga a) svarar vi: mygel!
På fråga b) svarar vi: Visst förstår vi, men det kan man väl inte skriva ändå?? ;-)

 
Ingen bild

LM

19 mars 2010 18:56

Rätt Löparen - för hur tråkig skulle inte världen bli om alla bara höll med hela tiden!
(och förutom utropstecknet så var den där meningen helt korrekt. Sådeså)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards