Betraktelser

Direktlänk till inlägg 28 mars 2010

Vad är klockan om en timme, vid den här tiden, till hösten?

Av Lena M - 28 mars 2010 00:15

Alltså jag blir galen. Jag fixar inte sådana här nymodigheter. 
     Jaja, nu säger vän av ordning att vi har haft sommartid sedan 1980. Men det spelar ingen roll, för då var jag ändå i praktiken vuxen och därmed var det för sent att lära om.

Därför har jag vartenda år samma problem, en gång på våren och en gång på hösten. För att veta hur dags jag vaknar behöver jag ställa om klockan redan innan jag går och lägger mig. Annars vet man inte om man har försovit sig, om man är trött för att man sovit en timme för lite eller var solen är.
     Men nu har jag suttit i en kvart, efter att av en slump råkat se en vän på Facebook skriva något om sommartid i natt, och försökt förstå vad jag ska ändra klockorna till. Jag har till och med googlat på "sommartid"  - men fattar ändå inte hur jag ska göra. Vad betyder det att man flyttar fram klockan?

Jag tar ett par djupa andetag för att hindra den gryende frustrationen och försöker tänka logiskt.

     Vad är skälet till att vi har sommartid? Jo, att det ska bli ljusare på kvällarna. Alltså ska vi låtsas att klockan är mindre än vad hon är, väl. Alltså, jag provar ett exempel: om solen går upp klockan sex nu och ner klockan sju, så ställer vi fram den till klockan fem på morgonen. Jo, så har jag för mig att det brukar bli, det vill säga det blir jobbigare att gå upp på morgonen för klockan år inte så mycket som den visar. Bra, då vet jag!

     Men, vänta, jag ska bara göra en kontrollfråga: Om solen går ner klockan sju nu och vi har stält fram klockan så att hon är sex istället när solen går ner - då har det väl inte blivit ljusare på kvällen?


Jag blir galen!


Försöker dra mig till minnes den där ramsan om att plocka in och ut trädgårdsmöblerna, men det funkar inte heller. Herregud, det ligger en halvmeter snötäcke på min altan och stövelskaften räcker inte till för att pulsa i snön fram till boden där jag har trädgårdsmöblerna.


Det är löjligt, jag vet. Till och med korna har vant sig. Men jag är för korkad för att förstå sådana här abstrakta saker. Solen - den fattar jag, den kan man inte göra något åt och den går upp när den går upp, det går liksom inte att missa. Men den där typen som införde klockan, han visste inte vad han ställde till med.


Jag fixar inte det här. Bäst jag går och lägger mig ifall det är till våren det tas en timme ifrån oss. Imorgon får jag göra som alla de senste trettio åren - ringa fröken Ur och fråga henne om hon vet när solen gå upp!

 
 
Ingen bild

löparen

28 mars 2010 08:39

vaknade av att sönerna ramlade ner för trappan så som om de i panik insett att de försovit sig. För att orientera mig om tiden, greppar jag naturligtvis telefonen (jag har en sån där stor modell (mobilen alltså) som kan användas till det mesta, bl.a att kontrollera tiden. Den visade 07:45. Klart fall av översovning, eftersom ena pojkens skoldag börjar kl 8;15. Jag försöker fundera snabbt vad klockan egentligen är... Är den mer eller minder än den visar, eller är den just det som den försöker påstå? Det går upp för mig att min mobil har ställt om sig automatiskt till sommartid och paniken kryper på mig. Ska just kasta mig ur sängen när en förlösande insikt slår mig; det är inte måndag än, det är ju bara söndag!! :-) vilken tur!! Nu kan jag sova en stund till, även om paniken inte riktigt vill släppa greppet om mig.. Tänk om vi skulle börja vrida fram kalendern också? Tja, för att vi ska jobba mer eller nåt. Tänk va hemskt att missa en söndag. Speciellt om man hade planerat in en lång söndagsjogg... I så fall skulle jag önskat att vi hoppade över gårdagen, eftersom jag ådrog mig en muskelbristning i vaden under en joggingrunda igår. Känns snöpligt just när våren äntligen vågar visa sig lite. Nu ska jag gå runt i huset och vrida alla klockor mot sommaren. Det funkar också på hösten. Det gäller bara att komma ihåg vilka man vridit fram, annars kan man lätt hamna i en tidsloop och vrida sig fram till kvällen redan innan man fått i sig morgonkaffet! Tänk om man vore en ko istället!? De fattar precis så mycket de behöver om sommartid och klockor. Ha en skön sommarsöndag!

 
Ingen bild

LM

28 mars 2010 12:11

Men vilka konstiga ungar, som är uppe så tidigt en söndag!

Själv vågade jag inte kolla på mobilen, av det skälet att jag tror att den kanske ställt om sig själv. Text-teven fick det bli.

Soluret däremot, det har gått på sommartiden hela året, så det behöver jag inte ställa om!

 
Ingen bild

Herr S.

28 mars 2010 17:18

Det är lättare på hösten när man "ställer tillbaka utemöblerna in i förrådet" (eller bo´n eller whatever)och inte har snöhinder (att skylla på, skrev jag nästan). Och om man åker till Ålands Marathon behöver man bara ställa om klockan en gång istf två som annars.

 
Ingen bild

Löparen

31 mars 2010 07:56

När jag sprang Åland marathon senast (2008) så blev det mycket klart för mig att det var slut på sommartiden. Kallt, blåsigt och ruggigt. Undrar förresten om just Ålands Marathon är lite längre än andra marathon, speciellt på slutet?

 
Ingen bild

Herr S.

31 mars 2010 15:47

Beror på att man får tillbaka två inledande utförslöpor reverserade. Brukar annars (4 ggr av 5) inte vara blåsigt där, banan har egentlig havskontakt bara i början.

 
anna

anna

10 maj 2012 10:29

hej jag heter anna och jag undra hur mycket klockan är

http://johansson

Lena M

14 maj 2012 20:20

Det är svårt att säga. Det är mulet idag, så soluret har stannat. Men jag gissar att den är ungefär som igår, vid den här tiden. Fast då var det å andra sidan soligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards