Betraktelser

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Gott nytt år

Av Lena M - 26 april 2010 00:03

Tycker du som jag, att tiden inte räcker till? Att man inte hinner få jobbet gjort under arbetsveckorna, utan skulle behöva en vardag till? Och då helst inte ytterligare en trött måndag, men kanske två torsdagar skulle vara bra?


Tycker du också, som jag, att helgen är för kort? Att det borde vara en mänsklig rättighet att ha tredagarshelg?

Jag har lösningen.

Ni vet - att året har 365 dagar och tolv månader och att det är år 2010 just nu - det är bara mänskliga påfund och konstruktioner. Muslimerna firar nyår på vårdagjämningen och vilket år de har just nu har jag ingen aning om. Men inte är det knutet till en förmodad födelsetid för Jesus i alla fall.

     Att räkna i månvarv är logiskt. Månen och solen har sin gång, eller det vill säga, så länge jorden snurrar så kommer ljus och mörker att följa ett visst mönster. Detta är ett naturen faktum man inte ska ställa sig över.

     Men på samma sätt som en regering kan få för sig att flytta visarna på klockan ett hack ett par gånger om året och kalla det "sommartid" kan vi också bestämma oss för en annan veckoindelning.


Jag har lösningen.


Vi inför niodagarsvecka.


Man behöver en extra torsdag för att hinna med jobbet. Torsdag är en bra dag, det är snart slut på veckan, men alla jobbar fortfarande och man kan lägga in möten och få tag på alla man behöver.


För att hinna vara ledig måste helgen bli tre dagar lång. Vi lägger till en fredag. Fredagar är bra dagar att jobba, slutet på¨veckan och man kan gå lite tidigare. Men tänk också vad mysigt och praktiskt att vara ledig på fredagar! Så vi lägger till ytterligare en fredag efter fredagen och vips har alla fått "lediga fredagar". Skönt, för sedan har man ju hela helgen fri.


Niodagarsveckan ser sålunda ut:

måndag, tisdag, onsdag, torsdag, torsdag, fredag, fredag, lördag och söndag. Av dessa dagar arbetar vi sex och är lediga tre.

     Detta gör att vi inte bara får mera gjort varje vecka på jobbet, vi kommer dessutom att vara lediga en större andel av veckan. Niodagarsveckan är således ett vinna-vinna-koncept för arbetsgivare och arbetstagare.


Mitt förslag är att vi behåller månaderna och året på 365 dagar. Med niodagarsvecka kommer varje kalendermånad att kunna rymma tre veckor. De dagar som blir över behåller vi som extra dagar så att vi hinner med allt vi vill göra. Fira jul och midsommar, umgås med släkt och vänner, gräva i trädgården, få ordning på båten, stressa ner, lägga in extra träning och så vidare.

     Extradagarna fördelas enligt följande:


Juldagar - här lägger vi in 18 extra lediga dagar som heter:

danföredan-dagen, julafton, juldagen, annandagen, tredjedagen, mellandagsdagen, andra mellandagsdagen, innannyårsdagen, nyårsafton, nyårsdagen, annandag nyår, nyatagdagen, klämdagen, trettondagsafton, trettondagen, tretttondagsaftonsannandagen, extra mellandagen coh sista helgdagen.


Sedan drar vi två vanliga niodagarsveckor och har då kommit fram till den 28 januari. De tre dagar som är kvar av janauari tar vi ut som vinterdagar. Det vill säga vinterdagsafton, vinterdagen och annandag vinter.

Februari ger oss tre hela niodagarsveckor och den 28 februari är Mariadagen, och då är alla såklart lediga.


Sedan fortsätter vi med tre niodagarsveckor i mars. Den 28 mars till och med 3 april firar vi påsk, så har vi det gjort. Där lägger vi alltså in påskdagarna: dymmelsdagen, skärdagen, långdagen, påskafton, påskdagen och annandag påsk.

     Varpå vi kan fortsätta april månad med tre niodagarsveckor. Vi avslutar april och börjar maj med att lägga in tre helgdagar i form av Valborg, Första maj och Självdeklarationsdagen. Sedan kör vi tre niodagarsveckor igen och avslutar maj med den lediga extradagen Mors dag.


I juni jobbar vi två niodagarsveckor, med den skillnaden att vi lägger in en tionde dag under den första veckan eftersom vi där måste peta in Nationaldagen, som självklart är en ledig dag.


Midsommardagarna firar vi med fyra dagars ledigt den 20 - 24 juni genom dagen före midsommar, midsommarafton, midsommardagen och annandag midsommar.


Eftersom alla ska ha 40 dagars semester så lägger vi in dem direkt från den 25 juni till och med 3 augusti. Augusti ger sedan tre niodagarsveckor med undantag för att vi alltid petar in Skolstartsdagen, som en extra ledig dag.


I september, som är den finaste månaden på året, bränner vi av hela fyra niodagarsveckor i rad och förlänger på så sätt denna fina månad med sex dagar. Även oktober får bli 36 dagar lång och avlutas med två extradagar i form av Allhelgonaafton och Allhelgonadagen. Detta innebär att november bara får 18 dagar, dvs två niodagarsveckor. Det känns bra att förkorta denna tråkiga och meningslösa månad.
     Året avslutas med två niodagarsveckor i december men vi lägger in Lutfiskdagen (även kallad Annadagen), Luciadagen, Julklappsdagen och Slåindagen.

Håll med om att detta upplägg skulle underlätta livet väsentligt?

Mitt förslag är att vi startar den nya niodagarsveckoindelningen redan från och med 2011.


Nu ska jag bara skicka in detta som en motion till infrastrukturminstern, om vi har någon sådan.

 
 
Ingen bild

BAF

26 april 2010 12:36

Jag röstar för alla dina nämnda förslag, toppen!

Var inte gänget bakom Mosebacka monarki inne på att, om jag kommer ihåg rätt, införa två fredagar avskaffa måndagar?

 
Ingen bild

BAF

26 april 2010 12:38

"införa två fredagar OCH avskaffa måndagar" skall det vara ;-)

 
Ingen bild

löparen

26 april 2010 17:50

..allt ok, men jag saknar "marathonafton" och "annandagmarathon" ....

 
Ingen bild

Herr S.

27 april 2010 14:21

Bifalles, med följande tilläggsförslag:
-Marathondagen, som infaller på midsommar och lämpligen ersätter någon av befintliga dagar där.
-Särskild helgdag för Första April, dit ev. Nationaldagen kan omplaceras.
-Mariadagen ersättes med Lenadagen, med obligatoriskt firande i Råsta.

 
Ingen bild

Herr S.

27 april 2010 23:07

Nästa reform bör bli en liknande justering av dygnets timantal. Jag föreslår att introduktionsåret 2011 proklameras som Ultraåret och att några dagar försöksvis förändras i samklang därmed:
-TEC-dagen, sammanfallande med Vårdagjämningen, blir förstås 30 timmar.
-US(UltraSweden)-dagen 28/8 blir lika självklart 48 timmar lång.
-Samtliga 6h-lopp hålles i november, då dygnet följdaktligen blir bara 6 timmar långt.
-En särskild funktionärsdag får tas ut vid valfri tidpunkt av våra strävsamma funkisar.

 
Ingen bild

Löparen

28 april 2010 12:15

-hur vore det om vi på marathondagen lägger in sisådär 20 extra minuter varje timme? Då kanske även jag skulle klara maran under 3 timmar en vacker dag?

 
Ingen bild

Lena M

29 april 2010 19:59

Här finns lite att finslipa, helt klart!

Marathondagen med tillhörande annandag Marathon måste vi självklart ha. Löparens förslag att förlänga timmarna på marathondagen bifalles. Äntlligen kan jag klara maxtiden!

När det går 24-timmarslopp vore det ju bra att förlänga dygnet med 6-8 timmar, så man hinner sova också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards