Betraktelser

Direktlänk till inlägg 21 juli 2010

Se mig i ansiktet och tyck att jag är bra

Av Lena M - 21 juli 2010 11:58

Varför finns Facebook? Vad fyller "Fejan" för funktion?

     Det sägs att den är ett sätt att hålla kontakten med sina vänner och bekanta. Det sägs också att man hittar gamla skolkamrater och före detta älskare där.

     Jag är skeptisk.


För det första är jag verkligen emot det faktum att Facebook, som företag, äger alla mina bilder som jag lägger ut där.

     För det andra tycker jag det är sjukt att hela internetvärlden knyts till Facebook via delningar, appar och länkar och allt vad det heter. Går jag in på en sajt för träningskläder, plantor eller dikter så möts jag av ansikten på mina "vänner" från Facebook. Vad jag än skriver eller gör så får jag reda på vilka andra "vänner" som också gillar det jag gillar. Jag får även reda på vad alla "vänner" gillar, utan att jag bett om det.

     För det tredje står jag inte ut med alla bondsamhällen, maffiakrig, akvarier, horoskop, töntiga frågetest, färger, blommor, djur och sådant tjafs som slängs över mig. (Ja, jag vet att man kan ändra sina inställningar och dölja aktiviteter, men eftersom det dels kommer nya hela tiden, dels pluppar upp i reklammarginalen så går det inte att bli fri. Någonsin).

     Och så ogillar jag språkbruket. "Gillar". "Vänner". "Dela". "Ca 2 timmar sedan". "Visa alla 4 kommentarer" (na! ska're va')


Men framförallt tror jag vi samlas på Fejan för att visa upp den vi vill att andra ska tro att vi är. Vi har högre status ju fler "vänner" vi har. Vi väljer att skriva det vi tror att omgivningen värdesätter. Mina vänner (och ja, de allra flesta av mina fejanvänner är också mina vänner) sysslar i dagarna med följande:

- målar hus

- paddlar kajak

- plockar svamp

- bakar

- rider på islandshästar

- springer intervaller

- avverkar fyra mil i löparspåret

- fotograferar

- går på museum

- springer trimorientering

- har semester och tycker livet är underbart

- dricker vin på balkongen

- skriver avhandlingar

- är på festival

- vandrar i Alperna

- lägger tak

- shoppar

- lär sig jonglera

- spelar gitarr

- går på spinning

- tar sovmorgon

- vaknar tidigt

- dricker öl, dricker vin, badar, solar, dricker drinkar, äter frukost, äter på restaurang, badar, semestrar, solar, joggar, sitter på balkongen, ligger på stranden, grillar på altanen, arbetar i trädgården och sa jag badar?


Visst är allt det där sant och riktigt. Och visst tycker jag det är kul att mina vänner har aktiva liv som de uppger sig trivas med.


Men det är sällan man ser statusuppdateringar på Fejan som visar att man:

- kräks

- svettas när man sover

- har mensvärk

- känner sig ensam

- får ångestattacker

- har tråkigt

- inte vill ha semester

- tittar på Antikrundan i repris

- spelar bort halva lönen på unibet

- sover till 12 varenda semesterdag

- köper träningskort och aldrig sätter sin fot i träningslokalen

- äter två påsar ostbågar själv mitt på dagen och tittar på Smallville på sexan

- är olyckligt kär

- inte har råd att köpa kaffe

- sitter inne och löser korsord fast solen skiner ute

- hatar sina föräldrar

- längtar bort

- går och lägger sig utan att borsta tändera

- inte har grillat en enda gång

- tycker vin är surt och äckligt

- upptäcker att maken varit otrogen

- inte badar på hela sommaren

- misstänker att frun har en affär

- klämmer pormaskar på altanen

- onanerar på balkongen

- äter färdigmat värmd i micron

- skäms för att visa sig i badkläder och åker därför aldrig till en badplats

- latar sig, överäter, rapar, läser Walt Sladeböcker från 1972, lyssnar på Svensktoppen, tittar på grannarna genom kikare, pratar i telefon i timmar, äter rå varmkorv och struntar i att tvätta håret och duscha på en vecka.


Eller också är det helt enkelt så att mina fejanvänner är sådär präktiga, modemedvetna, arbetssamma, rekorderliga, sunda, vältränade, glada, nöjda och begåvade som de framstår. Medan jag, och de vänner jag har som inte finns på Facebook (vi talar alltså nu om de verkligt aparta typerna) och några undantag är lata, feta, fega, smutsiga, kåta, obildade, obeslutsamma och har dålig smak.


Eller också ljuger vi lite, allihop.

 
 
Ingen bild

Cobrakarin

22 juli 2010 13:33

Jag håller faktiskt inte med om något du skriver...
Det där med att Facebook äger alla bilder - det vet jag inte ens om det stämmer, men om man är rädd för det behöver man ju inte lägga upp några bilder.

Maffiakrig, tester osv hade jag till och med glömt bort att de finns eftersom jag har valt att dölja allt sånt.

Mina (och jag) tycker jag skriver både positiva saker. Den senaste veckorna har jag och mina vänner skrivit bla följande saker (ung):
* Jag är lycklig.
* Jag har hittat en stor fästing på min mage
* Alla män bör brännas på bål
* Jippi! Jag fick jobbet jag alltid drömt om.
* Vilken underbar kväll, låt aldrig sommaren ta slut.
* Kan alla som har ett fint minne om Mats dela med sig till mig så att jag kan skriva en bok och ge till mina barn så att de vet vem deras pappa var (efter makens plötsliga och tragiska bortgång).
* Jag älskar värmen.
* Jag hatar värmen.

osv osv osv.

Jag älskar facebook, det är som puls fast utan press att träna. Hihi...

/Karin

 
Ingen bild

Leif_A

22 juli 2010 13:55

Näe, på Puls.se kunde man se när inte träningen gick som den skulle, eller borde. För då stängdes träningsdagboken.

 
Ingen bild

Pia

22 juli 2010 22:22

Jag är kåt.

 
Ingen bild

LM

25 juli 2010 14:28

Härligt med folk som inte håller med Karin, det gillar jag! Den där "alla män bör brännas på bål" tillhör ju dem jag kallar undantag i min betraktelse. Och när det gäller träning, så har jag samma, och nästan enbart samma, vänner på Fejan som på Puls, och deras statusrader slänger kilometer efter kilometer mot mig hela dagarna!

Pia - du vet ju att du räknas till undandtagen. Du minns väl när vi införde *kräks* som motpol till alla *ler", *fnissar och rodnar*, *lägger huvudet på sned* och andra sliskiga flärpar. Världen behöver folk som kräks, äcklas och hånler. Också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards