Betraktelser

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2010

In kommer Gösta

Av Lena M - 24 augusti 2010 22:09

Torbjörn Abelli var en svensk musiker som tyvärr avled den 11 augusti, redan vid 65 års ålder. Abelli spelade i gruppen Träd Gräs och Stenar, alla gamla proggare minns dem. Fem dagar efter hans död hade Aftonbladet en notis om detta på nöjessidorna, liksom de flesta andra tidningar och webbsidor. Jag reagerade inte på notisen, jag kände inte igen hans namn, jag var en aning för liten när proggen uppstod.


Nästan två veckor efter Abellis dödsdag möttes jag av Aftonbladets löpsedel utanför mataffären:

ROCKSTJÄRNA DÖD I BORRELIA


När jag kom närmare såg jag att den rockstjärna det gällde var Torbjörn Abelli.

     Jag köpte inte tidningen och jag har fortfarande ingen relation till denne musiker, trots att hans grupp spelat även i nutid. Att han dog är dock förfärligt, och det kan jag som människa och numera en som uppskattar proggmusik känna djupt inför. Men jag vänder mig starkt emot att detta inte i sig gjorde honom värd mer än en notis, men det faktum att han dött av borrelia ansågs tillräckligt skrämmande för allmogen för att generera feta rubriker.


Mitt djupaste deltagande till Abellis familj, vänner och fans.

Ni, och Torbjörn, borde ha sluppit måndagens löpsedel, om det funnits någon medmänsklighet i kvällstidningsbranchen.


Träd Gräs och Stenar framförde på sitt live-album Gärdet från 1971 en av mina absoluta favoritlåtar från min barndom. Det är en hysteriskt rolig sång. För er som inte har tålamod för deras nästan sju minuter långa inspelning bifogar jag här Magnus Ugglas coverversion. Men betänk att sången blir roligare ju längre den än! Dessutom är Träd Gräs och Stenars version klart svängigare än originalet med Philemon Arthur and the Dung.
     Detta faktum, att Träd Gräs och Stenar har In kommer Gösta på sin repertoar, ger i sig Torbjörn Abelli en rättmätig plats på listan över idoler att respektera.


Det borde Aftonbladet också göra.

 
 
Ingen bild

P

25 augusti 2010 18:50

Magnus Uggla... kulturskymning personifierad. Om nu din favvo-version är för lång för vanligt fôlk så borde du faktiskt ha länkat till orginalet i stället. Här har ni den.

 
Ingen bild

P

25 augusti 2010 18:51

Äsch, jag fick visst inte använda html. Här är Philemon-versionen: www.youtube.com/watch?v=-d69hYZsGoo

Lena M

25 augusti 2010 19:27

Tack P!

Det är lika bra vi fullbordar kulturgärningen med favvoversionen också:
http://open.spotify.com/track/7ocYyjEZ4Kb5miMnt5eTY9

 
Ingen bild

Karin

27 augusti 2010 00:42

Älskar den!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards