Betraktelser

Alla inlägg under september 2010

Av Lena M - 6 september 2010 19:31

Jag läste en kontaktannons (eller dejtingpresentation kanske det heter nuförtiden?) där en medelålders man framhöll sin ungdomlighet och skrev att han inte ville ha en tant som var klädd som hans farmor. Han meddelade att foto på farmodern kunde skickas vid anmodan.


Med tanke på den kärlekssökande mannens ålder torde farmodern vara i 90-årsåldern och får därmed anses tillhöra den kanske sista generation som är riktiga tanter.

   Eller...?


Min mamma, som skulle varit i 75-årsåldern var en tant redan vid 50-60 år, ja rentav ännu tidigare. Klädmässigt.

     Knälånga kjolar i garbardin, raka kjolar, veckade kjolar, klockade bomullskjolar i blommigt tyg. Blusar med knäppning, krage och kort ärm. Jumprar i stickat akrylgarn med rund halsringning. Sandaler med bekväm klack. Pumps. Raka långbyxor i beige linne eller mörkblått bomullstyg. Stickade koftor. Halvlånga jackor, trenchcoat och täckkappa på vintern. Guldkedja runt halsen.

     Rekorderligt, färgmatchat, bekvämt, snyggt, välsittande, representabelt.

    Men tantigt.


Dagens 50-åringar har en annan stil. Jeans, leggings med nitar, tunikor i viskos, tweedkavajer, manchesterbyxor, boots med klack, långa halskedjor, schalar virade i varv på varv runt halsen, korta kjolar, stickade koftor, skinnjackor, trenchcoats och dunjackor på vintern.

     Med andra ord - väldigt tantigt.


För visst är det så, att medelålders och äldre kvinnor inte klär sig varken särskilt modernt eller ungdomligt, hippt eller streetsmart.

     Trots att vi, och de som är 20 och 30 år äldre än vi, själva tycker att vi klär oss mycket poppigare än våra mammor och farmödrar gör.


Men nu, när jag själv är medelålders, börjar jag förstå varför äldre kvinnor klär sig tantigt.

     Det är för att det är bekvämt.

     Och för att vi har blivit så gamla/vuxna/mogna/självsäkra (stryk det som minst stämmer) att vi inte bryr oss ett dugg om vad andra kvinnor, potentiella älskare och våra barn tycker om det.


Jag vill ha tajta jeans, höga stilettklackar och urringade linnen och figursydda kavajer. Men jag tar på mig ett par sneakers, löst sittande bomullsbyxor och en a-linjeformad tunika. Gärna i svart eller någon annan försvinnade färg.


Vi köper högklackade stövlar med höga skaft, fodrade kavajer, paljettlinnen, genomskinliga blusar och glansiga nylonstrumpor. Men när vi lämnar hemmet på morgonen är vi klädda i leggings i tvåpack från Ellos, foträta sandaler från Ecco, en kortärmad t-shirt med kort knappslå köpt på lågprisaffären och en stickad kofta från Lindex. Med handväskan hängades på diagonalen över bröstkorgen eller med en liten piffig ryggsäck där vi har läsglasögonen, mobiltelefonen, digitalkameran, lunchssalladen, plånboken med alla kreditkorten, necessären med läppstift, myggstift, bindor, alvedon, allergitabletter och nagelsax. Och en vattenflaska. Alltid en vattenflaska.

     Redo att möta världen med högburet huvud, försedda för alla eventualiteter med skor som håller att gå minst en halvmil med utan att få ont i fötterna (men vi har compeed skavsårsplåster i necessärer också, i fall att). Vi är inte moderiktiga och vi ser ut som tanter. Men vi är fria att göra vad vi vill.


Utom att svara på den där mannens rop efter kärlek på dejtingsajten.

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards