Betraktelser

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2010

Solen går inte upp, Den går runt.

Av Lena M - 30 oktober 2010 15:42

Nu har jag ställt in trädgårdsmöblerna i boden. Detta innebär, som alla vet, att man ska ställa om klockan.

     Men jag glömmer köpa batterier hela tiden så min klocka har stått på tjugo i fem i en månad nu. Vad ska jag ställa den på istället tycker ni? Och framförallt - blir det mörkare eller ljusare då? Och i så fall - på morgonen eller kvällen?


Det här med sommartid, vintertid, normaltid eller finsk tid blir inte lättare trots att det nu är det trettionde året vi vrider klockan en timme hit och dit vår och höst. Folk i 20-30-årsåldern förstår inte vad jag yrar om. Vaddårå liksom.


Nyss fick jag av en vän höra det faktum att "om man dör när det är sommartid har man levt en timme för kort" eller om det var att man dog en timme för tidigt. Bara en så'n sak.

     Men jag är skeptisk.

     Klockan är inget som egentligen finns. Det är bara människans påfund för att man inte ska missa tåget. Klockan kunde vara 12 eller 3 eller 38 eller fjortonånhalv när jag ställer in mina trädgårdsmöbler. Det hade inte spelat någon roll. Varje ny regering skulle kunna besluta om ny tidräkning. Införa 30 timmar per dygn så att man hann med lite mera. Eller äntligen räkna 100 minuter på en timme. Fattar ni hur svårt det är att räkna om till kilometerfart per minut när man springer, med det här systemet? Varför lär man sig procenträkning i skolan och inte km/minut?

     Men regeringen inser att det inte går att ändra. Då skulle man ju missa flyget till London.

     Men faktum kvarstår - klockslagen är ett mänskligt påfund framkallat av vårt behov av struktur i tillvaron, för att förstå den. Men egentligen tror jag tiden är rund, som ett solur. Timmar kommer inte och går. Tiden är hela tiden. Ungefär som i den där filmen, där huvudpersonen vaknar varje morgon och genomlever exakt samma dag, om och om och om igen.

     Solen går inte upp. Den går runt.


Själv hade jag en gång en dejt med en man, som var så tråkig att klockorna stannade. När får jag tillbaka de timmarna?

 
 
Ingen bild

P

30 oktober 2010 19:36

Du skall ställa klockan på tjugo i fyra.

 
Ingen bild

Sigvard K.

2 november 2010 22:34

1. "Tiden är hela tiden" o.s.v stämmer överens med t.ex Göran Häggs resonemang i litterära sammanhang. Inte för att jag begriper det.
2. Tiden går fort(are) när man har roligt (gammalt djungelordspråk).
3. Åker man till Åland 30-31/10 eller motsvarande behöver man inte ställa om klockan. Förutsatt att man stannar där.

Lena M

3 november 2010 22:16

En kollega berättade att åkt i ett sällskap om tolv personer till Helsingfors just den helgen. När de kom till Finland fick de ställa tillbaka sina klockor. Under natten gick Finland över till vintertid och klockorna fick ställas om igen. En del hade mobiler som ställde om tiden automatiskt, men de visste inte om det utan ställde om dem manuellt. Till slut visste ingen vems klocka som visade vad. Det var ett under att alla var vid båten för avfärd och kom hem till Sverige. Där nästa problem uppstod - vilket håll och hur mycket klockorna skulle ställas om för att visa svensk vintertid...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards