Betraktelser

Direktlänk till inlägg 27 november 2010

Avstängningsknapp till hjärnan önskas

Av Lena M - 27 november 2010 00:54

Varför har finska längdlandslaget bytt till mörkblå tävlingsdräkt? Det gör att man inte känner igen dem i fältet. Den finlandsblåa var mycket snyggare!


Att jag aldrig kan lära mig att gillra råttfällor! Varför ska det vara så svårt? Hur ska man klara sig som ensamstående om man inte kan gillra sina råttfällor själv, utan måste be sin gamla pensionerade pappa om hjälp? Det är ju inte klokt.


Jag fattar inte varför man i både Idol och Dansbandskampen låter juryn respektive experttyckarna hela tiden ta upp huruvida artisterna valt rätt eller fel låt. I Idol anklagas de för att de valt en låt som inte passar dem och får höra att det är därför deras sång inte lät bra och uppträdandet var stelt. I Dansbandskampen spelar de in scener där bandet står och stirrar på en jukebox medan skyltar med låttitlar swischar förbi i nederkant av bildrutan. I själva verket är det ju producent och bolag som bestämmer vilka låtar alla ska sjunga för att på så sätt styra vilka som får en chans att göra bra ifrån sig och vilka som ska röstas ut. Varför ägnas en massa programtid åt att hymla?


I min lägenhet har jag ett bredbandsuttag på väggen i hallen, men det är bara en kåpa, det finns inget hål att sätta kabeln i. Jag grunnar mig gråhårig på om jag är helt puckad som inte förstår hur jag ska veta om jag har eller inte har bredband. Trött på att inte kunna titta på SVTplay och Youtube skulle jag gärna vilja ha ett bredband. Å andra sidan kunde uttaget inte ha suttit på en sämre plats om man ska ha en kabel mellan det och datorn.


Varför i himles namn hade deltagarna i viktminskningssåpan Biggest Loser tjocka huvjackor på sig när de tränade inomhus? De tränade hårt och enligt uppgift många timmar varje dag. Ett litet linne och ett par korta tajts borde räckt.


Förra veckan funderade jag på vad skälet är till att affärsidkare satte upp julpynt omkring den 12-15 november. Barmark, plusgrader och ett enda lager kläder på löprundorna, ehuru dock långärmade, är långt från adventsstämning. Men upp med sjuarrmade stakar i alla fönster, röda tomtar med glödlampor inuti hängades ovanför, röda gardiner, lyktor vid ingången, kransar ovanför portar, girlanger, röda band, änglar och så förbannat många ljusslingor att Vattenfalls aktieägare korkar upp sin dyraste vinpava, trygga i förvissningen om ännu ett gott år, även om det inte skulle bli kallt. Är det för att konsumenterna ska ha flera veckor på sig att köpa röda saker och elektriska apparater innan mellandagsrean? För i så fall undrar jag om det inte får motsatt verkan. Någonstans måste gränsen gå mellan köpsug och jullängtan kontra utmattning och tom plånka. Och jag tror gränsen är nådd inom fyra veckor. Det fattade man redan på Jesu tid - varför tror ni annars man firar advent fyra veckor före hans födelsedag? De var inte dumma på den tiden, trots att de inte hade elektricitet.


Just nu har jag sparat min naglar och låtit dem växa långa. Det gör jag nästan aldrig eftersom jag under årets odlingperiod gräver i mina rabatter och grönsaksland och det är lättare att göra med kortklippta naglar. Det är också lättare att hålla korta naglar rena och fräscha. Men visst - jag tycker det är snyggt med lite längre naglar målade med nagellack i fina färger. Så några veckor under vintern låter jag dem växa.

        

Vid den här längden är jag irriterad på naglarna. Det är mycket svårare att skriva på tangentbordet. Vill man trycka på siffertangenterna på mobilen eller på kodlås för inpassering i porten kan man inte göra det med fingertoppen, utan får trycka med sidan av en nagel. Är knapparna nedsänkta istället för upphöjda kan det var svårt att få tillräcklig kraft för att få kontakt. Det är svårt att ta upp mynt ur plånboken.

     Därför har jag mycket svårt att förstå de kvinnor som frivilligt och för pengar sätter fast långa extranaglar på sina fingrar. Dessa naglar är inte bara längre än de jag har nu, utan också raka och kantiga vilket jag inte bara tycker är fult, utan också ser opraktiskt ut. River man sig inte när man tar på sig strumpor och när man torkar sig vid toalettbesök? Hur tar man hand om små barn med sådana naglar?


Vanliga hederliga limpor - det verkar inte vara modernt längre? Det är sällan man ser en färsk limpa i affären utom understundom en färdigskuren Skogaholmare. Utbudet är minimalt. Jag blir ibland sugen på ett riktigt god limpa på vetemjöl och sirap, utan tuggmotstånd och befriad från fiberrikt fullkorn och dinkel, surdeg, klippt råg och en massa nötter och frön med omega3 i. Men som sagt, det är inte modernt längre.


Allt detta och tusentals andra saker är vad min hjärna sysselsätter sig med att tänka på. Hela tiden. Jag bryr mig inte om hälften av det där. Jag har inte bett om att fundera på all denna trivia. Min hjärna gör det oombedd, och oavbrutet. För varenda synintryck, varje ordväxling, alla reklamfilmer och tv-program, tidningsrubriker och fikakonversationer jag upplever formulerar min hjärna en betraktelse, ett blogginlägg. Tur för er att jag sätter stopp och åtminstone inte skriver dem alla. Jag önskar bara att jag själv slapp höra dem, inne i huvudet.


Jag önskar jag hade en avstängningsknapp till min hjärna. Den går mig på nerverna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards