Betraktelser

Direktlänk till inlägg 18 december 2010

Glaset är halvtomt

Av Lena M - 18 december 2010 19:33

Det är de av naturen positiva människorna som mår bäst. De är glada och har därför lättare att få ett gott socialt umgänge. De håller sig friskare och drabbas mer sällan av depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Det är på alla upptänkliga sätt och vis bättre att ha ett positivt synsätt än ett negativt sinnelag.


Jag skulle nog beskriva mig själv som positiv. Trots att jag roas av att irritera mig på människors beteenden och samhällsföreteelser och gärna delger mina frustrationer till omvärlden med både talade ord och skrivna betraktelser. I mångt och mycket är jag en gnällkärring.

     Å andra sidan är jag nästan alltid glad. Det går heller i princip inte en dag utan att jag aktivt tänker med tacksamhet på vilket flyt jag har i livet. Framförallt är jag kärnfrisk och stark. Ingen av mina vänner har ryckts ifrån mig genom olyckor och sjukdomar. Jag har begåvats med världens bästa pappa. Jag bor precis som jag vill och har ett väldigt bra arbete.

     Och bilen går bra.


Det är min uppfattning om mig själv.

     Rent vetenskapligt mäts dock en människas sinnelag baserat på hur hon uppfattar ett dricksglas fyllt till hälften med vatten. Är glaset halvfullt, med gott om vatten kvar att dricka? Eller är det halvtomt, vattnet nästan slut och otillräckligt?

     För mig är glaset alltid halvtomt. Jag har just insett att det är så. Här är bevisen:


Årets julkalender är fantastisk bra! Jag längtar efter varje avsnitt. Kan knappt bärga mig i 24 timmar. Allra mest njöt jag den 3 december. Då hade jag nämligen missat de två första avsnitten och fick titta på de tre första i rad på SVT play. Därefter känns alltid ett avsnitt för kort. Halvtomt.

     Den 11 december, samtidigt som jag satt och såg dagens avsnitt, for en obehaglig känsla genom min kropp, följt av tanken:

     - Ånej, det är redan det elfte avsnittet, nu är det snart slut!

     Adventskalendern sänds i 24 delar. När elva har sänts finns det 13 osända kvar.

     Glaset är mer än halvfullt, men jag börjar redan oroa mig för att inte kunna släcka törsten.


Bevisföremål nummer 2 tillkom idag. Herrarna åkte skidor på min tv. Längdskidor är min favoritsport att titta på. Svensken Anders Södergren gick upp i ledningen och drog i det som var en masstart över 30 kilometer. Loppet kördes på en 2,5 kilometer lång varvbana som alltså skulle köras tolv gånger. När kommentatorn sa "nu går de ut på det tredje varvet" for en oroskänsla genom min kropp, följt av tanken:

     - Tre minus tolv - ånej, det är bara nio varv kvar!

     Den observante läsaren inser här två saker. Tolv minus tre är förvisso nio, men här gick man ut på tredje varvet efter att just ha åkt de två första. Åkarna hade alltså tio varv kvar. Och glaset var inte bara halvfullt, det var knappt nyttjat alls. Någon hade tagit en klunk vatten. Såpass att det inte längre fanns risk att skvimpa över när man lyfte glaset. De flesta, även de värsta gnällspikarna, skulle se ett fullt glas.

     Men jag kan inte längre njuta av tävlingen eftersom jag räds stunden när jag tar den sista klunken vatten.

 
 
Ingen bild

Sigvard K.

18 december 2010 21:52

Det kommer fler tävlingar och fler glas.

Lena M

18 december 2010 22:15

Jaha, är det SÅ man ska se det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards