Betraktelser

Direktlänk till inlägg 23 maj 2011

Men annars har jag inga fördomar

Av Lena M - 23 maj 2011 19:49

Ove berättar på fikarasten, apropå ämnet uniformer som diskuterades, att:


     - För tio år sedan, när jag var gift med en sjökapten, ...


Jag minns inte riktigt vad hans berättelse gick ut på, jag vet bara hur jag själv reagerade när han fortsatte:


     - ... och hon sa att ....


Då hajade jag till och fick göra en hastig omstrukturering av de inre bilder som Oves berättelse frammanat.

I min tankevärld är det uppenbarligen inget som helst uppseendeväckande eller överhuvudtaget noterbart med att en man är gift med en man. I min sinnevärld, däremot, är det tydligen helt otänkbart att en kvinna kan vara sjökapten.


I samma ögonblick som Ove sa "sjökapten" såg jag en man framför mig. Detta utan att det behövdes någon omvandlingsprocess i min hjärna från "när jag var gift med", vilket borde ha väckt en bild av en kvinna. Det är kanske vanligare att män är gifta med män än att kvinnor är sjökaptener. Det säger kanske mer om samhällsstrukturen, än om mina inneboende fördomar.

 
 
Ingen bild

AM R Medväska

23 maj 2011 20:31

Nåt liknande men ändå inte hände mig häromdagen - det gjorde mig mycket irriterad.

Jag och maken stod och pratade med en tjej som jag pratat mycket träning och kroppen i allmänhet och cykling i synnerhet med. Hon är nybörjare och håller på att lära sig och har lite ont här och var. Jag är cyklisten i familjen men maken tränar ju mycket mer och är ju galet mycket snabbare, bland annat eftersom han är kille. Men det är jag som kan kroppen, anatomi och krämpor och det trodde jag hon hade fattat MEN när vi ska bryta upp och gå vidare och jag sa att hon skulle komma förbi oss för lite träningsprat nån kväll frågade hon MIN MAKE om han kunde titta på hennes sittställning på cykel. WTF?!?!?! Maken sa lite snällt att det nog är bättre att hon låter mig sköta det.

 
Ingen bild

Alva

24 maj 2011 00:51

Jag har funderat på det här med hur vanligt homosexualitet är de senaste dagarna. Det är väldigt få av dem jag intervjuar på jobbet (för marknadsundersökningar) som uppger att de lever tillsammans med någon av samma kön, det finns en undersökning som vi gör i vilken det är relevant vilka som bor i hushållet. Jag tror att det måste vara så att de som är homosexuella vägrar ställa upp på intervjuerna i högre utsträckning än andra, för det är säkert inte så ovanligt som det verkar. Har varit med om det kanske två till tre gånger att någon uppgett att det är någon av samma kön som de delar hushållet med men det måste vara vanligare än så. Jag har ju intervjuat minst ett par tusen människor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards