Betraktelser

Direktlänk till inlägg 13 juli 2011

Semesterblogg

Av Lena M - 13 juli 2011 12:10

Helgen räknas inte. Ej heller den varannanlediga fredagen, som ägnades åt att städa i lägenheten och göra telefonärenden. Att jag efter 31 minuter med Telia, varav ett par i samtal med den mycket hjälpsamma Britt, tappade täckningen i väntan på att supportern, som Britt kopplat mig till, skulle svara - ja, det är smällar man får ta.

     Det räknas ändå inte. Det var i måndags semestern började.


Måndagen ägnades åt Norrtälje. Två viktiga ärenden skulle uträttas: jag skulle besöka två banker för att reda upp de förvirrade värdepappersaffärer jag själv ställt till med och jag skulle boka tid för att vaxa benen. Jag började med det sistnämnda och klev in på salongen.


     - Hej, jag skulle vilja boka tid för att vaxa benen.

     - Hela eller halva ben?

     - Hela, svarade jag snabbt för säkerhets skull, rädd att hon annars skulle fråga om det var fram- eller baksidan jag ville vaxa.

     - Ja, då ska vi se. Vi har faktiskt en tid idag klockan två.

     - Perfekt, då tar jag den!

     - Är håren tillräckligt långa?

     - Ja, när klockan är två har de blivit det!


Sa jag såklart inte. Men ack att jag hade gjort!


Spatserade sedan, parerandes män med systembolagskassar med koncentrerad min på väg till parkeringen, till banken. Tryckte fram nummer 164. I kassan expedierades 142 och 143 och ett hastigt överslag av människorna i lokalen visade att alla däremellan var på plats. Och varmt var det. Kvavt. Så jag gick ut från banken och tvärsöver gatan in på fiket. Köpte mig en ostfralla och en kopp kaffe. Jag satte mig på något som skulle kunna passera för "uteservering", det vill säga två rangliga bord med vardera två stolar uppställda på kullerstenarna som utgör den smala trottoaren. Jag tog ett kliv ut i gatan och sträckte på halsen. Då såg jag genom bankens fönster att det var nummer 144 som betjänades.  Männen vid grannbordet lämnade ett par dagstidningar efter sig när de fikat färdigt och jag hann slöläsa den ena innan nummer 161 kom upp i displayen i bankens fönster. Jag gick över gatan och in på banken. Det var lika mycket folk i lokalen, men jag antar att det var andra personer än för tjugo minuter sedan. Plexus var en av dem. Jag känner hans syster. Men det vet ju inte han att jag gör.


Ett tydligt svar på första banken, en värdepapperstransaktion på nästa bank, två handväskor (ska jag ha den röda eller den vita, frågade jag expediten. Ta båda, sa hon. Och det hade hon ju rätt i), nio pocketböcker (enbart svenska författare), en smörgåsfika ytterligare vid ån läsandes en av böckerna (den av den lokale författaren), två hela vaxade ben, inte ett enda par skor men ett par solglasögon och korgen full av fil, bröd och ost samt en kilo bigarråer på Stora torget senare var både dagen och jag slut. På kvällen läste jag ut en av böckerna (inte den jag börjat på när jag fikade dock).


Tisdagen bjöd 24 grader i skuggan under markisen och dryga trettio i solen. Jag befann mig i den underbara skuggan och drack kaffe, åt fullkornssmörgåsar med egenodlade rädisor och isbergssallad och läste, läste, läste, läste. Kort paus för att koka potatis. Åt lunchen med boken i näven, den bok jag påbörjat på fiket vid ån i Norrtälje igår. När klockan var fem hade jag läst 222 sidor av bokens 444. Då reste jag på mig, snörde på mig ett par gympadojor och drog på ett par arbetshandskar och röjde sly och staplade om veden i vedbo'n fram till klocka åtta, när min pappa kom förbi med mördarsnigelmördarspaden över axeln. Allsång och mord i Midsomer avslutade semesterdag två.


Nu har onsdagen just börjat och efter en kopp kaffe och femtio sidor i boken på altanen frös jag i de blygsamma 18 grader som termometern visar. Gick in och startade datorn.

 
 
Ingen bild

P

13 juli 2011 16:02

Du måste ju skriva vad boken heter som du så ivrigt läser. Fattaruväl!

Lena M

13 juli 2011 21:21

Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist. Som jag nu läst ut. Som var mycket bra. Enda problemet är att de recensioner jag läst gett helt fel bild av den. Jag ska aldrig mer läsa om böcker innan jag läser dem själv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards