Betraktelser

Direktlänk till inlägg 20 juli 2011

Läs, läs, läs!

Av Lena M - 20 juli 2011 21:15

De här böckerna läste jag förra sommaren:


19/6 Människohamn av John Ajvide Lindqvist

Fantastiskt bra. Gripande. Slås av vilken fantastisk bra författare han är. Men tyvärr syr han inte hop berättelsen på ett sätt som passar mig. Den rinner ut i ett onaturligt inte. Spänningen försvinner och ersätts av en övernaturlighet för mycket. Men det är ändå en bra bok. Det, mina vänner, kan endast en riktig författare åstadkomma.


25/6 Hallonbåtsflyktingen av Miika Nousiainen

Handlar enligt baksidetexten om "en svensk man instängd i en finsk mans kropp" och redan det lockar mig. Berättelsen i boken är också precis så knäpp som man hoppas på. Lättläst. Extra poäng för en fotbollsnörd som jag att alla bifigurer heter som personer inom fotbollsvärlden. Det tog jag redan på den första, en svensk domare. När det sedan dök upp en herr Olsson satt jag bara och väntade på när det skulle framgå att han hette Billy eller Kenta i förnamn. En härlig bok att förströ sig med.


3/7 Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson

Vänner har tjatat på mig länge att jag måste läsa Kajsa Ingemarsson. Föga visste jag att jag råkade få tag på hennes sämsta alster. Lyckans hjul är verkligen en riktigt både tråkig och dålig bok.


13/7 Snömannen av Jo Nesbö

Idag minns jag inte vad den handlade om. Inte ens när jag läser baksidestexten. Men jag vet att den var bra, spännande. Och jag minns att det var genom denna bok jag för första gången i mitt då 49-åriga liv fick veta att ytterdörrar öppnas inåt i alla andra länder, inte utåt som här i Sverige.


13/7 Medicinen av Hans Koppel

Hans Koppel måste ju vara en pseudonym. Undrar vem som egentligen skriver. Säkert någon seriös, välrenommerad författare som skriver lättsamheter som avkoppling. För det här är verkligen lättsamt. Boken är bara 160 sidor tunn med stor text (funkar utmärkt att läsa utan läsglasögon). Den handlar om en medelålders kvinna som ställer upp som försökskanin för en ny medicin därför att hon behöver den ekonomiska ersättningen. Medicinen har dock vissa bieffekter...


14/7 Vi i villa av Hans Koppel

Ännu en tunn bok man läser ut på en dag, och ändå hinner med en del annat. En liten pastisch på medel-Svenssons medel-liv i villaområdet.


15/7 Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson

Okej, jag måste ju henne en ärlig chans. Den här titel brukar många nämna som en bok de läst och gillar. Och visst är den bra, mysig och hemtrevlig. Den har 320 sidor i pocketformen, men jag hade gärna sett att den varit 100 sidor kortare. Det finns en gräns för hur mysigt man orkar ha det.


19/7 En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka

För ovanlighetens skull läser jag en bok som inte är skriven av en svensk. Men vem kan motså en sådan boktitel? Baksidestexten berättar också om att berättarens 84-årige far blev kär i ett blont bombnedslag till kvinna på 36 år från Urkraina. Boken är bitvis lite trögläst, men hela tiden rolig och välskriven.


31/7 I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra av Pontus Herin

Upplägget är genialt: en överklassgosse uppvuxen i fina Djursholm bosätter sig i invandrartäta förorten Tensta - bara för att uppleva hur världen ser ut där. Han bor där i två år med fru och liten son. Den är lättläst och ganska kul. Men tyvärr blir slutintrycket ändå bara ungefär detsamma som efter Louise Boije af Gennäs bok där en heterosexuell gift överklasskvinna inleder ett lesbiskt förhållande med en bohemisk vänsterkvinna. Nämligen ett pittoreskt besök i "den andra världen", gjord av nyfikenhet och för att samla "chic-poäng", men utan någon genuin förståelse eller samhörighet med den där andra chica världen. Efter ett par år går de tillbaka till sin "riktiga" värld. Eftersom båda dessa böcker har verklighetsförankring, såvitt jag förstår, kan jag bara känna den bittra eftersmaken för de människor de träffat och umgåtts med - bara för att de är nyfikna och som de sedan lämnar, utan saknad. Men läs både Herin och Boije af Gennäs - böckerna är roliga och välskrivna!


3/8 När jag fyller 40 ska jag vara snygg. Rik. Lycklig. Och yngre av Gunilla Bergensten

En journalist som på ett "Bridget Jones"-sätt berättar om sitt eget liv och åldersnojor. Lämnar inget som helst bestående intryck.


8/8 En nubbe och pizza i Alfta av Saw Alonzo

Titeln tilltalar mig. Det är den första boken av tre som handlar om Peppo. Och boken är kul, den är en fars i ordets rätta bemärkelse. Trots detta har jag ännu inte orkat läsa bok nr 2.


Dessutom följande, som jag inte skrivit datum i:


Svinhugg av Marianne Cederwall

Handlar om två medelålders kvinnor som inte beter sig enligt den gängse normen. Väldigt bra!


Finns inte på kartan av Carin Hjulström

Förutsägbar bagatell om en ung journalist. Gäsp. Måste alla som är halvkändisar för något annat i detta land 1) skriva böcker och 2) bli utgivna?


I den innersta kretsen av Viveca Sten

En postjurist som blir ytterligare en i raden av kvinnliga deckarförfattare. Den här befinner sig inte på Gotland eller i Fjällbacka utan på Sandhamn. Inte blir det något bättre för det.


Samt kanske ytterligare ett antal lånade böcker, och som jag därför inte kommer ihåg. Jag kan fortfarande varit inne i min "Kjell Eriksson, Håkan Östlund och Johan Theorin"-period. (Uppland, Gotland, Öland).








 
 
Ingen bild

Pingvin

21 juli 2011 21:49

Jag säger bara - "Bara vanligt vatten"! Hon har dessutom precis kommit ut med sin senaste "Någonstans inom oss" som jag tänker läsa på min semester.

Lena M

21 juli 2011 22:48

Är det Kajsa Ingemarsson du försöker "sälja" till mig fortfarande?!

 
Ingen bild

Pingvin

21 juli 2011 22:55

Jajamensan, skam den som ger sig!

Lena M

21 juli 2011 23:11

Okej, ett besök på bokhandeln på lördag då!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards