Betraktelser

Alla inlägg under september 2011

Av Lena M - 19 september 2011 22:19

Det var alltså köttfärssås.


När jag blir sugen på köttfärssås köper jag köttfärs och lagar köttfärssås. Ibland slår man på stort och vänder ner en halv burk creme fraiche i den goda röran. Vanlig hederlig spahetti till det (inget sånt där fullkornstjafs eller, gud förbjude, penne) och en njutbar måltid är färdig att ätas i stora lass.


Men ibland blir jag sugen på burkköttfärssås. Då köper jag en burk köttfärssås. I glas. Så modern har jag blivit. Annars är det ju den gamla hederliga konservburken som gäller. I plåt. Men den finns bara i en storlek och glasburkskonserven finns i en mindre storlek. Visserligen kostar en liten burk 19.90 och en stor burk 19.90 vilket kan tyckas en smula ohemult. Å andra sidan - för tjugo spänn får jag så mycket konserverad köttfärssås på burk som jag kan och vill äta upp.


Senast detta konservburksbehov infann sig köpte jag ett annat märke. Dels för att det var lite billigare, dels för att det var ekologiskt - men främst för att det vanliga gamla konservburksmärket var slut i hyllan. Vilken besvikelse - den här nya sorten smakade riktigt god tomatsås (något som kunde liknas vid köttfärs kunde jag dock inte upptäcka i såsen). Så vill man ju inte ha det!

     Är man sugen på konserverburksköttfärssås så ska det ju smaka konserverburksköttfärssås och inte som en god tomatsås. I så fall hade man ju lika gärna kunnat laga sig en tomatsås själv.

     Nej, aldrig mer några konstiga ekologiska nya påfund. Konservbruksmat ska smaka som konservburksmat har gjort sedan 1965.


Apropå det. Det finns få saker i matväg jag saknar så mycket som den hederliga konservburksrisotton - jag har aldrig ätit något som smakar ens i närheten av den. Vem var det som fick för sig att plocka bort den ur sortimentet? Den borde ställas till svars.


Bullens pilsnerkorv med konserverad potatis, Findus kötfärssås på burk och konservrisotto ska ingå i varje hälsomedveten, matintresserad modern människas kost med viss regelmässighet. Det säger jag nu.


Vilken av burkarna i förra inlägget tror ni är den ekologiska respektive den hederliga konservburkssåsen, förresten?


Av Lena M - 18 september 2011 14:00

Vatten, griskött 23 %, tomatpuré, morötter, paprikapuré, paprika, vetemjöl, lök, modifierad stärkelse, saltgurka, salt, vinäger, aromämnen, jästextrakt, vegetabilisk olja, paprikapulver, kryddexktrakt, citronjuicekoncentrat, stärkelse.


Vatten, tomatpuré, griskött 10 %, nötkött 10 %, morot, modifierad majsstärkelse, socker, lök, selleri, olivolja, salt, aromer, surhetsreglerande medel (E270), muskotextrakt.


Vad tror ni att ovanstående är för kulinarisk färdiglagad burkköpt matträtt?


Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards