Betraktelser

Direktlänk till inlägg 1 november 2011

Här går vi igen

Av Lena M - 1 november 2011 21:45

Det finns väl ingen anledning att skriva den här betraktelsen. Jag har ju redan skrivit den. Varje år, vår och höst.

Senast i Solen går inte upp, den går runt. Och i den, högst relevanta, frågan Vad är klockan om en timme vid den här tiden till hösten? Och jag är fortfarande Lika förvirrad som en ko!


I år var jag på födelsedagsfest natten när sommartiden skulle återställas till normaltid igen. Värdinnan på festen, födelsedagsbarnet själv, förklarade nöjt för alla som skulle åka hem från festen med kommunala färdmedel att sista tåget gick klockan kvart över ett. Men si, sa värdinnan, och här kom det där nöjda fram, när klockan bir två så blir hon ett - och då går sista tåget en gång till!

     Ja, inte vet jag. Jag litar på henne. Och så kör jag bil. Och åkte inte hem förrän halv fem, finsk tid.


Men när jag vaknade nästa dag och läst nättidningarna och slökollat på tv läste jag att "sommartid och vintertid ändras alltid klockan 02:00 genom att klockan vrids fram respektive tillbaka en timme". Betyder det att några av festens gäster missade sista tåget hem? Ja, inte vet jag. Jag tog ju bilen.


När jag slöat färdigt och fikat en gång till och äntligen tänkte göra något vettigt, som att dammsuga, ta en promenad och gå ut och handla filmjölk, upptäcker jag plötsligt att det är helt mörkt ute, fast det bara är eftermiddag. Jag som tyckte alla på den där festen pratade om att vi skulle få en extra timme och att dagarna skulle bli längre och ljusare. Nu verkade det vara precis tvärtom. Vilken besvikelse.


För övrigt tycker jag att vi ska göra som Ryssland, det vill säga införa konstant sommarttid. Åtminstone i Uppland.

 
 
Ingen bild

P

4 november 2011 09:35

Håller helt med om att vi borde ha sommartid hela året. Efter att det klubbats igenom så röstar jag på sommarvärme året runt. Den här hösten är ett steg på vägen. Hittills.

Lena M

24 november 2011 19:41

Håller med. Den här november är den bästa september vi haft på länge!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards