Betraktelser

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Ursäkta mitt namn är Boman Bohman.

Av Lena M - 29 december 2011 15:06

Det är säkert 15-20 år som jag gått till samma vårdcentral nu. Dock är det inte samma läkare jag träffat hela tiden. Alla utom en har hursomhelst varit väldigt bra. Och nästan ingen har haft ett svenskklingande namn och deras dialekt har också avslöjat att de inte vuxit upp i Sverige. Detta har gjort att jag har fått en fördom, eller ska vi kanske hellre kalla det en fäbless, nämligen att iranska läkare är att föredra. Den läkare jag nu har haft turen att gå till i flera års tid är måhända inte iranier dock. Men han är ganska gammal, heter Josef och är helt fantastisk. Och han är inte uppvuxen i gamla Svedala. Hans visdom är stor.


I veckan uppstod omständigheter som gjorde att jag, efter att ha konsulterat en annan läkare (gissningsvis polack) per telefon, behövde träffa en läkare. Jag ska inte trötta er med hur det gick till för att beställa en tid ("det är torsdag idag, då kan du inte boka tid till på onsdag, vi kan bara boka sju dagar i förväg" "men jag visste inte igår att jag skulle behöva träffa en läkare efter jul", "Doktor Josef är ledig några dagar nu, men han jobbar på onsdag och då finns det lediga tider hos honom", "vad bra, det är ju då jag vill komma", "men dem kan jag inte boka nu, du måste ringa på tisdag och boka tid till på onsdag. Om det finns någon ledig tid kvar då..." "så man kan bara boka tid sju respektive en dag innan?" ...... ) men för att göra en lång histora kort fick jag istället en tid hos en annan läkare (för alla tider till Dr Josef på onsdagen blev bokade direkt, "du skulle ha ringt klockan åtta". Mm, men jag ringde klockan nio och fick då telefonsvarsbesked att de skulle ringa upp mig klockan 12.35 för bokning).


      - Du är väkommen klockan halv nio imorgon till Doktor Helin.


Aha, en svensk läkare, tänkte jag besviket, och såg framför mig en medelålders storväxt man som heter Sten, Roland eller Bertil, rekorderlig och lite stram.


Onsdag morgon klockan halv nio i kassan på vårdcentralen frågade jag sköterskan:


     - Vad var det doktorn hette nu igen..... men innan jag hann säga "var det Helin eller Hallin" svarade sköterskan:

     - Doktor Helin. Varsågod att slå dig ner och vänta där.


Så kom en ung, mörkhårig kvinna och ropade mitt namn. Jag reste mig och gick emot henne och tänkte att ojdå, doktor Helin var tydligen inte en man. Nej. När jag slängde en blick på namnskylten till rummet hon visade in mig i framgick det att Helin, det var den goda doktorns förnamn.


Det är inte omöjligt att hon en gång föddes i Iran. Eller snarare i Turkiet kanske. Nåja. Nästa gång får jag träffa min egen doktor Josef igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards