Betraktelser

Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

Landslaget slår GES

Av Lena M - 2 januari 2012 12:26

Det kunde man gett sig den på.


Jag satt och lyssnade (läs: sjöng för full hals) på den gamla dängan Tänd ett ljus, med gruppen som kallade sig Triad. Som sig bör i juletider. Jag slogs så av tanken hur mycket bättre röst Lasse Lindbom har, än Niklas Strömstedt. Funderade lite på hur det ändå kan komma sig att Strömstedt är den mest kände och folkkäre av dem, när Lindbom borde varit landsidol i årtionden nu.

     Jag tänkte vidare på att inte bara Strömstedts röst är så mycket mesigare än Lindboms, och därför inte förmår lyfta en enda låt, utan att hans egna låtar också är som skrivna direkt för radiokanalen Menlösa hits 104 komma sju. Värst av alla är ju den där låten med den förbannade döda fågeln. Den låten ogillar jag nästan lika mycket som Bär ner mig till sjön med Peter Lundblad som ska allsångssjungas varenda jävla sommar.


Men så kunde jag inte komma på vem den tredje medlemmen i Triad var så jag googlade och fann att det var gitarristen Janne Bark. I texten på Wikipedia om Triad stod också följande att läsa:


"Sedan var det dags att följa upp framgången med en LP. De var osäkra på hur de skulle följa upp sin a capella-hit; det kunde ju inte gärna bli en hel platta med bara skönsång. Det blev en inte helt problemfri inspelning, de tre hade svårt att enas om hur det skulle låta. Niklas hade t ex skrivit en låt som de andra, speciellt Lasse Lindbom, tyckte var i mesigaste laget. Under ett stormigt möte på Riche bestämdes att låten inte platsade. Niklas blev inte glad. Plattan kom ut och sålde hyfsat men blev ingen succé, som högst låg den på plats 44 i maj 1988. Dessutom hade gruppen funnit att de glidit isär musikaliskt, så Triad lades ganska snabbt på is.

(Till sommaren ringde chefen på EMI, och undrade om Niklas kunde få ge ut in den refuserade låten solo. Det fick han; resten är historia: låten var Sista morgonen, starten på Niklas framgångsrika solokarriär)."

 

Försvaret vilar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards