Betraktelser

Alla inlägg under mars 2012

Av Lena M - 25 mars 2012 11:00

Okej, okej, okej – när jag gick och lade mig i går kväll så visste jag att det skulle ställas om till sommartid under natten, de sade de på Rapport. Ja, ja, ja jag har fattat att vi skulle ställa fram klockan en timme, trots att jag inte tagit ut trädgårdsmöblerna än. Jag var till och med så förutseende att jag ställde fram visarna på köksklockan från midnatt till klockan ett innan jag kröp till kojs.


Så långt allt väl.


Det var först i morse problemen uppstod. Jag vaknar och sträcker mig efter min smarta mobila telefon som ligger på nattduksbordet. De stora digitala siffrorna säger 8:45. Själv har jag ingen aning om vad klockan är. Har telefonens tid ändrats med automatik så att klockan är närmare nio eller måste man ändra klockan själv, och är den i så fall inte ens åtta än? Hur många timmar har jag egentligen sovit, borde jag vända mig och somna om?


Jag loggar in på telefonen och ställer frågan till vem som helst därute: Hur mycket är klockan? Jag kommer fram till att klockan nog är nio och att jag kan ligga kvar under sköna täcket en stund till och filosofera. Det är då det slår mig – jag vet att det var i natt, jag vet att det är ”fram” och jag är nästan helt säker på att klockan nu är nio på söndag morgon. Men vad betyder det, i praktiken? Är det tidigare eller senare än i går? Var borde solen ha stått på himlen, om den inte varit skymd av molnighet? När jag ska till jobbet i morgon bitti – kommer jag att vara tröttare än vanligt för att jag är upp en timme tidigare (hur förhåller sig ”fram” till ”tidigare”?) eller kommer det att vara långt fram på förmiddagen när jag går till jobbet?


Det går inte att begripa det här, det går inte.  


 

Av Lena M - 20 mars 2012 21:52

Iiiiiihhhhh -


där borta på trottoaren där en man och en kvinna står och pratar i kvällningen ser jag en läskigt stor råtta springa ut från gården och över trottoaren.


Nej vänta.

Den har koppel.


Det är parets hund, som är ute på kvällsrundan.

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards