Betraktelser

Alla inlägg under maj 2012

Av Lena M - 25 maj 2012 15:30

Äntligen får jag träffa min käre doktor S. Han skäller på mig för att jag inte ätit min medicin på flera dagar. Jag skäms och säger att det inte varit så lätt att få tid hos honom. Han avbryter långt innan jag hunnit berättta om alla mina telefonsamtal och suckar tungt och säger:

     - Jag vet. Det är politikerna som har bestämt att det ska vara så där.


Sedan kollar han mitt blodtryck, som kunde varit värre, men var långt ifrån bra, och berättar om mina provsvar, som var hyfsade, men borde vara mycket bättre och lägger upp en plan för fortsättningen.


Men framförallt löser han alla mina framtida problem med bokning av tider, recept, prover och kontakt:

     - Gå in på Vårdguiden punkt se och registrera dig. Därifrån kan du nå mig direkt för att boka tid eller om du behöver ett recept.


Och det gjorde jag på kvällen. En ny värld öppnade sig. Hade man kollat mitt blodtryck efter att ha e-legitimerat mig på den sidan tror jag banne mig det varit normalt!

Av Lena M - 19 maj 2012 15:30

Fredag morgon klockan 8.02, jag slår numret till vårdcentralen, som startar sin telefontid klockan åtta.

För tidsbokning tryck 1

#1

För snabbare handläggning tryck ditt personnummer och fyrkant

Persnr #

Tryck ditt fullständiga telefonnummer och fyrkant

Telnr #

Vi kommer att ringa upp dig kl. fem över halv nio


Strålande, då hinner jag boka tid hos Doktor S innan jag måste åka iväg till frissan.


Klockan blir fem över halv, hon blir kvart i, hon blir fem i nio och nästan tio över och nu bara måste jag åka för att hinna till frissan. Lägger mobilen på högersätet i bilen, stoppar in öronsnäckorna i öronen och kör iväg. Halvvägs framme, när klockan är cirka fem i halv tio ringer telefonen.


Ja, hej, det är Amanda från vårdcentralen!
Hej! Jag skulle vilja boka en tid hos doktor S.

Vad gäller det?

Jag går hos honom för blodtrycket, jag har lämnat prover, jag ska ha en återbesökstid, jag ringde i måndag och i onsdags och i onsdags pratade jag med dig och då sa du att jag skulle ringa på fredag och nu är det fredag.

Han har tider på fredag. En klockan kvart över tio.

Jag tar den!

Han har en tid till, du kan välja om du vill ha kvart över tio eller kvart över två.

Jag tar den första!


Se, vad lätt och smidigt det gick!

Av Lena M - 17 maj 2012 10:34

Onsdag klockan 8.03 Ringer vårdcentralen, som öppnar klockan 8.00


För tidsbokning tryck 1

#1

För snabbare handläggning tryck ditt personnummer och fyrkant

Persnr #

Tryck ditt fullständiga telefonnummer och fyrkant

Telnr #

Vi kommer att ringa upp dig kl. tjugo i nio.


Klär på mig och åker till vårdcentralen för att lämna ett urinprov. När jag var där i går och tog prover frågade labsköterskan "har du inget urinprov med dig?", nästan lite anklagande sådär. "Nej, skulle jag haft det, det visste jag inte": Okej, suck, här får du ett rör med klisterlapp så får du lämna in det imorgon. Tack det var snällt. För hur hade ni tänkt, även om jag vetat om att jag skulle lämna urinprov, att jag skulle gjort - tagit en urdiskad syltburk eller?


Vid halvniosnåret åker jag tillbaka från vårdcentralen och när klockan är 8.45 ringer telefonen.

Ja hej det är syster Amanda från vårdcentralen, du hade ringt?

Ja hej, jag vill boka tid hos Dr S.

Vad gäller det?

Blodtrycket. Jag går hos honom för blodtrycket.

Tystnad.

Lång tystnad.

Han har inga tider.

Jag ringde i måndags och då sade den jag pratade med att han hade tider på torsdag men att jag måste ringa idag för att boka dem. Det stämde inte alltså?

Vänta.

Tystnad.

Han hade tider på torsdag, men han har bokat upp dem.

Okej, har han några tider på fredag eller måndag eller tisdag eller nåt som jag kan få boka?

Nej, dem kan jag inte boka. Vi kan bara boka sju dagar framåt.

Så man ska ringa varje dag tills man lyckas få en tid?

(Nervöst skratt) Du kan få en tid hos en annan läkare.

Nej, alltså,  jag var hos Dr S för ett par månader sedan och då sa han att jag skulle lämna prover i maj och boka in en återbesökstid. . Så det är därför jag behöver en tid hos honom.

Har du ringt på hans telefontid?

Nej, för, som sagt, vi hade ju redan en överenkommelse att jag skulle boka en återbesökstid i maj. Han skickade en remiss till labbet och nu har jag lämnat prover.

Du kan ringa på hans telefontid på fredag, för imorgon är det ju stängt, och boka en tid i nästa vecka.

Men han har sagt att han har så få tider att boka in och att man ska ringa tidsbokningen och boka tider.

Jaha. Du kan ringa och boka på fredag.

Okej. Så jag ringer till honom, eller till dig och dina kollegor, på fredag morgon och hoppas det finns en tid att boka då.

Ja.

Tack, hej.


Startar bilen (som jag stannat i en p-ruta under samtalet som varade i 5 minuter), kör hem, parkerar och går till jobbet.


Jag har ännu ingen återbesökstid för att kontrollera mitt blodtryck. Den medicin jag äter har tagit slut. Kanske får jag tag på Dr S på hans telefontid på fredag, inte för att jag kan ringa under just de 45 minuterna, eftersom jag ska till frissan då, så att han kan ringa in nytt recept. Eller så har jag fått en återbesökstid genom tidsbokningen, som jag hinner ringa innan jag måste åka till frissan. Däremot blir det problem att svara när de ringer upp, om de ringer upp medan jag kör på vägar som inga p-rutor har. Å andra sidan vet man ju inte om de ringer upp tjugo i nio eller tjugo i två, eller något annat. Men jag ska verkligen göra mitt bästa.


Och blodtrycket - tja, det blir inte lägre av det här i alla fall.


Fortsättning följer...




Av Lena M - 14 maj 2012 20:10

Samtal 1

För tidsbokning tryck 1

#1

För snabbare handläggning tryck ditt personnummer och fyrkant

Persnr #

Tryck ditt fullständiga telefonnummer och fyrkant

Telnr #

Vi kommer att ringa upp dig kl. tjugo i två. Vill du ändra något tryck *

* (för kl. tjugo i två har jag en föredragning)

Tuuuuuuuuuuut

Lägger på

Ringer upp


Samtal 2

För tidsbokn…

#1

För snabbare handläggni…

Persnr #

Tryck ditt fullstä….

Telnr #

Ditt telefonnummer är redan registrerat. Om du vill behålla tiden, tryck 1. Om du vill avboka tiden, tryck 2. Om du vill ändra telefonnummer, tryck 3.

(men jag vill ju ändra TIDEN!)

Lägger på

Ringer upp igen


Samtal 3

För tids…

#1

För snabb…

Persnr #

Tryck ditt f…

Telnr #

Ditt telefonnummer är redan registrerat. Om du vill behålla tiden, tryck 1. Om du vill avboka tiden, tryck 2. Om du vill ändra telefonnummer, tryck 3.

#2

Din tid är avbokad

Ringer upp igen


Samtal 4

För tids…

#1

För sna…

Persnr #

Tryc…

Telnr #

Ditt telefonnummer är redan registrerat. Om du vill behålla tiden, tryck 1. Om du vill avboka tiden, tryck 2. Om du vill ändra telefonnummer, tryck 3.

(Men vaffan, jag avbokade ju nyss!)

Ringer upp


Samtal 5

För ti…

#1

För sn…

Persnr #

Tryc…

Telnr #

Vi kommer att ringa upp dig kl. tjugo över två.

Lägger på.


Kl.13-14 är på föredragning

Åter på arbetsplatsen kl. 14.01

Ett missat samtal

Ett nytt meddelande:

”Hej det är från vårdcentralen. Jag försöker ringa igen. Om du inte svarar då heller får du återkomma”

Mottaget ”idag, klockan 13.35”


Väntar till kl. halv tre. Ingen ringer.

Ringer upp


Samtal 6

För t…

#1

För s…

Persnr #

Tryc…

Telnr #

Ditt telefonnummer är redan registrerat. Om du vill behålla tiden, tryck 1. Om du vill avboka tiden, tryck 2. Om du vill ändra telefonnummer, tryck 3.

(vilken tid? Den förra, eller den som just har passerat?)

Lägger på


Klockan 14.35 – telefonen ringer.

”Ja hej det är från vårdcentralen.”

”Ja, hej! Jag skulle vilja boka en tid hos Dr S.”

”Ja”

Tystnad

”Han är fullbokad”

Tystnad

”För all framtid?”

”Han är fullbokad i sju dagar.”

”Finns det ngåon tid ledig om åtta dagar?”

”Det går inte.  Man kan bara boka sju dagar framåt. Och eftersom det är röd dag på torsdag räknas inte den, så nu är han fullbokad till och med tisdag den 22 maj.”

”Men finns det några tider senare i den veckan då?"

”Nu ska vi se. På onsdagen är han inte här. På torsdagen finns det några tider”

”Kan jag boka en av dem då?”

”Nej, det går inte. Du får ringa på onsdag och boka.”

”Jaha, tack så mycket då.”


Fortsättning följer…




Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards