Betraktelser

Direktlänk till inlägg 15 juli 2008

En dag värd att levas

Av Lena M - 15 juli 2008 22:36

Idag känner jag mig föranledd att skriva ett helt vanligt dagboksblogginlägg.   

     Startade dagen med grötfrukost. Solen gjorde redan vid åttatiden altanen stekhet. Strax efter nio sålde jag en skinnsoffa till ett roslagspar som ringde på min annons. Efter uppgjord affär gick jag upp till pappa och småpratade en stund. Det var svalt vid hans köksfönster som vätter mot norr. Bredde mig sedan ett par fullkornsmackor med ost och åt dem i skuggan under markisen medan jag läste Norrtelje tidning. Packade cykelkorgen med badlakan, en pocketdeckare, en termos kaffe och ett par skivor kompakt och härlig kardemummasockerkaka. Cyklade till sjön, min älskade badsjö. Den ligger sex kuperade asfaltskilometer bort. Simmade en sväng. Läste och fikade. Vilade. Tittade på folk. Blev solbränd: kinderna hettade, axlarna brände. Cyklade hem. Det blåste en del så det blev delvis trögtrampat, men vinden kändes skön mot mina bara armar. När jag drog in cykeln i garaget kände jag mig lite matt i benen och hungrig. Jag tog en balja och gick ner till grönsakslandet för att gräva upp ett kok potatis. På vägen dit stannade jag vid alla mina tio rosor och tackade dem för att de blommar så vackert. Bärnstensgula, aprikosfärgade, ljuvligt pastellrosa, klättrande New Dawn, brännande röda högväxta Superstar, de nyplanterade ceriseröda som ska klättra upp i ett torrt syrenträd om några år men redan blommar villigt vid stammens fot och minirosen som just öppnat sin första rosa perfekta blomma. Det verkar vara ett gynnsamt år för rosor. Så kokade jag min ljusgula ovala potatis och ugnsstekte en laxfilésida med citronpeppar som jag sedan åt med skamlöst mycket hollandaisesås, återigen i markisskuggan. Mer himmelskt gott än så går inte att äta. En saftig nektarin fick bli min efterrätt. Kvällen avslutas sedan med ett Midsomermord, eller snarare tre, fyra stycken. Kommissarie Barnaby löser dem galant, bland före detta fruar, hotellägare, bartenders, bröder och systrar, hemliga kärlekspar och en yrkesmördare. Allt bland pittoreska små stenhus med blommande träd och buskar och nyfikna bybor.

 

En sådan här dag betraktar jag som en perfekt semesterdag. En dag, rentav värd ett helt vanligt dagboksbloggsinlägg.

 
 
Ingen bild

Joey

16 juli 2008 09:57

LM rules!

 
Grobert

Grobert

16 juli 2008 20:37

Låter som en skön dag :). New Dawn är för övrigt en grym rossort. Har en som sitter i halvskugga på husknuten där bilen står - bra år blomamr den från januari till december.

http://www.marathon.se/blog/index.cfm?Blo_ID=12

 
Ingen bild

Lena M

7 augusti 2008 12:01

Tack snälla Joey!

Grobert - det var en snäll ros du har. Här uppe i mina trakter får vi vara glada för rosor som blommar från juni till november (och det är vi).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards