Betraktelser

Direktlänk till inlägg 6 november 2008

Dagens fråga

Av Lena M - 6 november 2008 21:51

- Var går den fina skiljelinjen mellan en potta och en hink?


En relevant fråga som ställdes apropå en kollegas temugg. Röd som blod och med målade blommor. En manlig kollegas röda temugg. Men mugg är fel ord. Mugg är en sådan som vi andra dricker vårt kaffe och te ur. På min står det "Lena" och något svammel om vad en person med detta vackra namn har för egenskaper. Jag gillade min förra mugg som det stod, förutom mitt namn, Svenska Fotbollförbundet på. Men den krossades mot ett mörkgrått laminatgolv för några år sedan. En som är dekorerad med ett foto på en några månader gammal dotter. En med arbetsgivarens tidigare namn på. En mörkgrön keramikmugg, utvald och köpt för just detta ändåmål. Sådana vanliga muggar som är för stora för ett tryck i automaten men för små för två tryck, om man inte är väldigt stadig på handen. Själv kör jag med ett tryck svart extrastarkt kaffe och ett tryck espresso. Man kan ju inte dricka en halv kopp, även om den är en mugg.


Men den här röda. Med blommor. Det är inte en tvåtrycksmugg. Det är en mugg för kaffe med påtår, lunchsoppan och frukostfilen - all included.


Han som dricker ur den, vi kan kalla honom Jörgen (för han heter så), hävdar att han har fått den. Men frågan är vad det är han har fått - en potta eller en hink?

 
 
Ingen bild

Jørgen

20 november 2008 13:01

För att få fram ett danskt ø gör man så här: Håll ned alt-tangenten, slå 0248 på den numeriska tastaturen på tangentbordet, släpp sen alt-tangenten. Efter denna lilla lektion i ascii-koder kan jag berätta att den röda muggen är en gåva från en mycket uppskattad kollega som ser till det inre i en människa. Hon har sagt att den röda muggen passar mitt varma hjärta och min stora te-törst. Muggen rymmer 5 normala temuggs-tryck från automaten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards