Betraktelser

Direktlänk till inlägg 2 januari 2009

Förbättra världen! När du ändå håller på.

Av Lena M - 2 januari 2009 16:42

Till Nokia:

skriv modellnumret på utsidan av mobiltelefonen istället för under batteriet. Särskilt följande situation kommer att förenklas:

Man ringer till telebolaget och ställer en teknisk fråga. Supporten frågar: ”Vad är det för modell du har?” Man svarar: ”Jag ber att få ringa upp igen när jag har kollat det”; stänger av telefonen, tar av bakstycket, petar loss batteriet, antecknar modellnumret, sätter dit batteriet, bänder tillbaka luckan, slår på telefonen, skriver in pinkoden, slår numret till supporten, hamnar i telefonkön, igen, blir efter tolv minuter kopplad till en helt annan person och förklarar ärendet en gång till.


Till ICA:

Var konsumentvänliga – skriv prisinformation som en vanlig människa begriper utan att behöva miniräknare, huvudbry och gott om tid. Till exempel:

skriv inte ”Köp 2 förpackningar för 40 kronor” utan ”Vid köp av två förpackningar kostar de totalt 1,40 kr mindre än det ordinarie priset”.

     Ange både pris per förpackning och per kilo på samtliga matvaror i butiken. Helst i omedelbar anslutning till den plats där varan ligger. Jag är trött på att försöka hitta om den påse frysta ärtor jag håller i handen är Findus, Felix, Eldorado eller ICA:s eget märke och var priset för just 200 gramspåsen är bland hundragrammare, halvkilon och jättepack. För att till slut ge upp bland alla dessa små instickslappar på frysboxkanten och ta saltgurka istället. Från burken längst in i kylskåpet hemma. Med bäst-före-datum 2007-08-13.


Till tillverkare av PET-flaskor:

När ni gör 1,5 liters och andra stora schabrak till läsk- och bubbelvattenflaskor – ge dem en midja så att även en kvinnohand kan hälla ur dem. Björn Borg är måhända Sveriges störste idrottsman genom tiderna, men det betyder inte att tvåhandsfattning är det optimala i alla sammanhang.


Om man nu tillverkar mobiltelefoner, är butiksägare eller kränger plastflaskor - varför inte göra det bra, när man ändå håller på? Och därmed göra sin insats för en bättre värld att leva i!

 
 
Ingen bild

Karin

4 januari 2009 17:13

alltså, det var en kass helpdesk Nokia har... eller så är det kassa telefoner. På Sony Ericsson kan du bara röra vid volymknappen så kommer det upp info om din telefon, tex vilken modell du har.

 
Ingen bild

Eva

15 januari 2009 18:13

Det är någonting som är fel här. LM har inte bloggat på två veckor nu! :-(

 
Ingen bild

Rolle

19 januari 2009 18:19

SJB! (utläses " Så Jävla Bra!" men man kan ju inte skriva halvsvordomar här)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards