Betraktelser

Direktlänk till inlägg 9 februari 2011

Ät jättelite - bli fett smal

Av Lena M - 9 februari 2011 17:54

Fett är nutidens jätte. Jättegott. Fett bra. Jättestor. Fett smal. Finfina förstärkningsord. Fett är fint.


Och fettdieter i all ära. Inte är jag den som kan döma hur folk ska äta och leva. Men jag har svårt att förstå hur det kunnat bli så omodernt med potatis.

     Att socker inte är nyttigt i stora mängder - det förstår jag. Jag vill gå så långt som att påstå att nästan alla människor anar att det är så, vare sig de själva är smala eller tjocka, vare sig de läser veckotidningar eller Kafka. Men argumentet jag fick av en god vän:

     "Vet du vad potatis är? Det är socker! När man äter potatis omvandlas den till rent socker!" är inte vettigt i mina öron.

     Potatis "blir" inte socker på något mystiskt vis när den glider ner i matstrupen. Potatis består bland annat av det energigivande ämnet kolhydrater och kolhydrater är samlingsnamnet för kolföreningar, som nedbrutna ser likadana ut som dem som finns i vanligt vitt socker. Detta faktum gör inte en potatis till en sockerbit. Lika lite som en grillad laxfilé blir en sojaböna bara för att de delvis består av samma aminosyror som bygger upp det energigivande ämnet protein.

     Så tror jag inte det fungerar. 


Just nu är laxen på modet och potatisen på dekis. Paketerat för att locka en stor konsumentmassa kallas det att "äta LCHF". LCHF är begynnelsebokstäverna i de utrikiska orden Low, Carbohydrate, High och Fat. På svenska betyder det: Ät inga kolhydrater alls men proppa i dig fett, gärna i form av smör och bacon på det att du må bliva smal, frisk, vacker, lycklig och rik.
     Inte bara gör olivolja, bacon, grädde, sill och en hackad valnöt till mellis dig smal. Du slipper dessutom risken att få diabetes, kärlförträningningar och blir fri från magknip och taskig tarmtömning.


Må så vara. Vem är jag att uttala mig om kroppens mekanismer. Jag har inte kompetens och kunskap att uttala mig om de, eventuella, relevanta forskningssresultat som har presenterats inom näringsläran och den mänskliga biologin och fysiologin.
     Men nog är det ändå lite svårt att låta sig fångas av LCHF när en av dess största förespråkare i Sverige påstår saker som:

     "Jag var själv överviktig och sjuk i tarmkatarr och fibromyalgi. I oktober 2004 upptäckte jag LCHF-kosten och blev med den normalviktig och frisk inom ett halvår." och

     "Den vanligaste orsaken till övervikt är överintag av energi i form av kolhydrater" samt sådant som

     "Frukt är enligt min mening i stort sett en sockerlösning" och upprepar förtydligande
     "Frukt är en sockerlösning, lika stark som saft eller läsk, med enstaka simmande C-vitaminer" och kan därför "uteslutas helt".


LCHF-förespråkaren i fråga är läkare och i en av de böcker hon skrivit berättar hon att "Förkylningsfrekvensen går ner till nära noll sedan man gått över till LCHF".

     Vidare får vi vet att "Så med LCHF får man starka och friska tänder. Detta har vi LCHF:are märkt. Sen vi lade om kosten har vi inte haft några problem hos tandläkaren". Varför det är så, jämfört med oss som äter potatis och bröd förklarar hon: "Mjölnare och bageriarbetare har mycket tandskador, eftersom de inandas mjöl som blir socker i munnen hela tiden, och de får svåra kariesangrepp".

     Någon källhänvisning till den där tandläkarstatistiken finns inte. Men det kanske är så att svenska tandläkare för ett yrkesregister över sina patienter som sedan samkörs av Statistiska centralbyrån som får fram diagram där just bagare och mjölnare har de högsta staplarna. Vem är jag att ifrågasätta något som jag inte har en aning om?


Som den läkare hon är rekommenderar hon också att genast övergå till LCHF-kost om man har PMS, foglossning, samlagssmärta eller klimakteriebesvär. Att man har sådana besvär måste man "överhuvudtaget misstänka ha kostfaktorer som orsak".


Hon har hört "någon" säga att "man får hjärtinfrakt efter tre månader på en sådan kost". Som den medicine doktor hon är har hon dock lugnande besked: "Men många av oss har ätit så här i flera år nu, med bara tilltagande hälsa".


På frågan om det inte är dyrt att äta så mycket kött svarar hon, i mitt tycke något undvikande, med att:

     "Något som är väldigt dyrt är frukt. Det tjänar vi på att minska ner på."


Vi får också tips och recept på vad vi ska äta. Som ni alla förstår är bullar och kakor totalförbjudna. Men är man ändå sugen på något till eftermiddagsfikat rekommenderas två ihoprullade ostskivor med smör på.

     Man "får" även äta vissa grönsaker, med försiktighet. Men "äldre människor behöver inte tvinga i sig stora mängder grönsaker. Det är bara jobbigt för dem, och tillför inget av vikt".


Det är en stor insats denna kvinna gör för folkhälsan. Hon har "hundratals personer" som "har rapporterat" till henne som stöd för sin tes. Tur är väl det, eftersom "dietisterna kan vi inte lyssna till i denna fråga" eftersom "De är helt uppbundna av professorernas riktlinjer och är inte tillåtna att ha en egen åsikt".
     Sammanfattningsvis är allt margarinerna och Livsmedelsverkets fel.


Personligen tror jag inte på någon som säger annat än att frukt och grönsaker är den absolut bästa födan för människan och som vi ska äta dagligen för att ha en god hälsa. Det är dessutom helt omöjligt att bli tjock av morötter, potatis och äpplen. Helt omöjligt.

     Så nej, jag är inte jätteövertygad. Men jag kan ha fett fel.


Vem är jag att veta vad som är Sanningen i den glykemiska världen?

 
 
Ingen bild

Kristina

10 februari 2011 20:28

Läste med förskräckelse dina ord - tänk om min kropp skulle inse att den blivit totallurad och raskt återgå till forna tiders omfång! :-o När jag bestämde mig för att den skulle minskas fick den stora mängder potatis, morötter och äpplen. Det var liksom det den fick äta sig riktigt, riktigt mätt på. Och den måste vara gruvligt omodern för den krympte. Raskt dessutom. Fett, det fick den däremot minimalt av. Konstigt att jag överlevde..... ;-)

Lena M

10 februari 2011 20:49

Ja Kristina, din kropp är verkligen omodern som tror att den kan både överleva, vara frisk och minska i omfång av så märkliga livsmedel som frukt och grönsaker! Du tillhör nog en av de hundratals personer fettdoktorn INTE har pratat med... :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards